A
Bygger nytt hus och funderar på att måla bakom spishällen isf kakla då vi skall ha en stänkpanel á 15cm. Hört att det finns speciell färg (Jotun) som passar till detta ändamål? Någon som har tips hur vi kan lösa mtrl bakom spishällen?
 
Hemmakatten
Måla med en våtrumsfärg. Den är lite glansig och hård och man kan torka av den hur många gånger som helst. Snyggt. Så gjorde vi i vårt kök för 13 år sedan och lika fint fortfarande.
 
A
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Måla med en våtrumsfärg. Den är lite glansig och hård och man kan torka av den hur många gånger som helst. Snyggt. Så gjorde vi i vårt kök för 13 år sedan och lika fint fortfarande.
Vad hade du för märke på färg? Håller den för stänk av (varmt) fett och tex köttfärssås?
 
Hemmakatten
Vi använde Alcros vita våtrumsfärg. Det var en målare som målade hela huset. Och han använde Alcros färger genomgående.

Och ja, den tål stänk av köttfärssås mm. Mycket lätt att torka av. Men jag låter inte stänket torka in i flera dagar. Fett blir jag osäker på, men eftersom väggen fortfarande är vit och fin så måste det ha gått bra. (Blev lite tveksam eftersom vi flyttat därifrån för 10 månader sen)
 
  • Gilla
Sven Thomas Jansson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Efter att ha lackat ett köksbord med polyuretanlack så tror jag på den kemin. De flesta andra färger är varianter av akrylatfärg och den kemin är lite si och så med fett. Så förslagsvis:

http://www.sadolin.se/snickerifarg-super/
 
  • Gilla
Anonymiserad 159024
  • Laddar…
Anonymiserad 159024 skrev:
Bygger nytt hus och funderar på att måla bakom spishällen isf kakla då vi skall ha en stänkpanel á 15cm. Hört att det finns speciell färg (Jotun) som passar till detta ändamål? Någon som har tips hur vi kan lösa mtrl bakom spishällen?
Hej, får man fråga hur ni gjorde med väggfärg? 😊 vi står inför samma ”dilemma”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.