Hej,

Under renovering så har jag råkat målat på själva koppartrådarna på en sladd. Har skrapat bort det mesta men finns lite kvar. Är det någon risk med det? Detta är en tråd som går till taklampan
 
Ingen risk om du har skrapat bort det mesta. En taklampa drag knappt någon effekt alls, dvs väldigt låg ström.
 
Men byt kablar!! Låter direkt livsfarligt att ha nakna kopparledningar framme?
 
Var rätt vanligt förr med rörutlopp i tak med FK-kabel. Jag tror han menar att ändarna är skalade och därför har naken koppar framme. Det man kan göra är att sätta ett utanpåliggande lamputtag och koppla in FK där. Sedan ansluter man lampan med en lampkontakt.
 
Daniel__s skrev:
Hej,

Under renovering så har jag råkat målat på själva koppartrådarna på en sladd. Har skrapat bort det mesta men finns lite kvar. Är det någon risk med det? Detta är en tråd som går till taklampan
Ja, får du dålig kontakt pga att färgen isolerar så kan det naturligtvis bli varmgång och brand. Och om du inte har JFB så kan strömmen sänkas så mycket att du får punktmässig överbelasning (brand) vid kortslutning. (Det är inte bara normalfallet man behöver tänka på, utan även felfallen). Även med JFB så kan motsvarande hända vid kortslutning fas/nolla.

Men man skall inte måla f-n på väggen heller. Det beror på hur mycket färg det blev och hur mycket som är kvar. Det är lite en bedömningssport och är svårt att säga utan att ha sett det.

Och om du är det minsta osäker, och bara har någon centimeter kabel över, så är det ju en smal sak att klippa av och skala om, så har du ny frisk koppar. Och blir det då för kort, så kanske man får plats med ett uttag som det skrivs om ovan.

Summa summarum, jag hade nog skalat om. Men det är för att det går fort och lätt (för mig). Om man skalar fel, exv EK med brottanvisning, så kan det ju fort bli ett värre fel än färg.
 
Har några cm till godo, jag skalar tack för alla svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.