Håller på att måla köksluckor med fönster och alla kanter och hörn gör att det i stort sett blir omöjligt att få bra yta med roller samt pensel. Färgen torkar så ruskigt snabbt så är man inte där direkt så blir det tuggummi som blir ännu värre. Min fråga är om jag när det torkat helt kan gå på med fint slippapper och jämna ut droppar och ränder något för att sedan stryka på igen just på det stället där jag slipat. Kommer jag få fläckar som problem istället då eller kommer det funka bra?

Målar med häftgrund samt 2 slutstrykningar.
 
Du kan slipa med fint slippapper, men du bör nog måla hela luckan igen. Jag tror att det blir fläckar om du försöker "lappa".
 
AstaS skrev:
Du kan slipa med fint slippapper, men du bör nog måla hela luckan igen. Jag tror att det blir fläckar om du försöker "lappa".
Det blir inte så man får måla alla andra luckor med då om en lucka får 3 färdigstrykningar och övriga 2? :S
 
Det borde det inte bli, men det beror såklart på färgen.
 
Du har väl dom liggande annars är det svårt
 
Fixar_Krille skrev:
Du har väl dom liggande annars är det svårt
Jajamen de målas liggande men hörn är svåra att få lika jämt och fint som stora släta ytorna. Men det kommer bli en jäkla skillnad mot gamla furun den saken är klar d^_^b
 
Jag var på och petade med rollern på en yta som halvtorkat (torkar så sjukt fort. Typ 1-2 minuter efter påstrykning) så jag fick lite apelsinskalyta jämfört med övriga blanka fina. Tror ni jag kan gå på med 180 papper och sen måla över hela framsidan igen utan att denna lucka får annan nyans än övriga skåp? Vit S0500. Färgen har täckt bra (grundfärg+2 slutstrykningar) och en lucka skulle då få 3 slutstrykningar eller om man kan fixa på annat vis?
 
Slipa och måla OK efter två målningar så sker ingen nyansförändring vid fler målningar.
 
Vattenbaserat låter det som, sänk värmen en del i det utrymmet där du lackar så får man några sekunder extra.
Sen skiljer det mellan olika fabrikat där, en del är omöjliga att jobba med, tydligen även för målare enligt min granne som är just målare.
Personligen rätt förtjust i Alcro och faktiskt även de lackerna som Jula säljer.
Att få en riktigt bra yta på köksluckor och dörrar är inte helt lätt med de nya vattenbaserade, att gå tillbaka och släta kan man ju oftast glömma.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.