Hej på er.
Jag håller på och snyggar till källarfönstrena på huset. Under dessa sitter det gamla fönsterbleck av koppar. Dessa är målade av förra ägaren och jag funderar på om det går att slipa bort färgen och få fram kopparn igen eller om det finns nå annat bra och enkelt sätt. Är inte sugen på att lägga en massa tid och pengar på det men känns som om en slipmaskin och fint papper hade vart hyggligt enkelt om det inte förstör blecken då förstås.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det går fint att slipa, köp en slipmus med trekantspapper så blir det bra. 120 korn är nog bra, grövre så blir det för rispigt. Men det kvittar, om några år är de svartgröna ändå. Jag gjorde en kopparbrevlåda, den var jättefin i 6 månader...) Vill man att det ska hålla lite längre så går det att klarlacka.
 
I InsidersUnited skrev:
Det går fint att slipa, köp en slipmus med trekantspapper så blir det bra. 120 korn är nog bra, grövre så blir det för rispigt. Men det kvittar, om några år är de svartgröna ändå. Jag gjorde en kopparbrevlåda, den var jättefin i 6 månader...) Vill man att det ska hålla lite längre så går det att klarlacka.
I InsidersUnited skrev:
Det går fint att slipa, köp en slipmus med trekantspapper så blir det bra. 120 korn är nog bra, grövre så blir det för rispigt. Men det kvittar, om några år är de svartgröna ändå. Jag gjorde en kopparbrevlåda, den var jättefin i 6 månader...) Vill man att det ska hålla lite längre så går det att klarlacka.
Tänkte nästan om 120 var för grovt också men då kör jag på det. Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.