Frågan är lika enkel som rubriken. Har en brun och ful ytterdörr, går det att måla den eller finns det några "men" som jag bör tänka på?
 
Beror sig på vad det är för något som sitter på den innan? Är det Lasyr eller oljefärg, är den fabriksmålad? Skall du byta kulör? Om det är en lasyr och du skall byta kulör bör du måla den med oljefärg. Finns väll inget speciellt att tänka på annat än att du skall försöka få färg under dörren, eftersom det ofta stänker upp vatten där så är det oftast där som rötan börjar. Så börja med att slipa av dörren lätt, du behöver inte slipa bort den gammla färgen, men en lätt avslipning och bortskrapning av gammal färg sen är det bara till att stryka den tills du är nöjd...
 
jag målade om vår fula bruna ytterdörr... var en vanlig trädörr som va behandlad med något bara. den tvättade jag och slipade lite och sen målade jag bara över med vanlig vit lackfärg, än så länge inga problem :)
 
Inga problem att måla er dörr! Bara tvätta och skrapa/slipa och måla :)

Lycka till! :)
 
Schysst, det blir nästa sommars projekt (när fasaden är bytt) ::)
 
Puffar upp en gammal tråd med ytterligare frågor:

Ska oxå måla om vår tråkiga bruna dörr och undrar om jag ska måla båda sidorna nu? Det är främst insidan jag vill ha vit, utsidan kan vänta till vi gör fasaden om 1-2 år eller är det dumt att vänta?

Om det är bäst att måla hela dörren nu blir nästa fråga om man kan använda den invändiga snickerifärgen även på utsidan? Eller är det bättre att ta samma färg som ska användas till dom yttre snickerierna? Det kommer att bli ett rött hus med vita detaljer, vilken vit kulör brukar det va, 0502-Y som vi har inne?

Tacksam om ngn kan reda upp mina röriga frågor ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.