Jag fick en ljus idé att måla om insidan av min ytterdörr vit. Den hade en brun och tråkig färg. Jag grundmålade men sedan kom jag på att jag kanske hade behövt slipa bort den fula bruna färgen först innan jag grundmålade.....så nu har jag en färg som är vit gul men jag ville helst ha en vit. Har grundmålat 3 ggr. men ändå är det samma vit gula färg. Så min fråga, gjorde jag fel som inte slipade bort färgen innan jag målade? Går det inte att få den vit nu? Är det mao helt slöseri med färg att försöka att grundmåla bort den gula nyansen? Jag kan nog leva med att den inte är helt vit, tänkte bara att ni kanske hade några tips eller svar.
 
Det är något i den bruna färgen eller herts genomblödning som gör att det blir gulaktigt. Stryk dörren med 2 lager schellack som kapslar in ämnena som gör färgen gulaktig. Grunda efter 2 ggr så ska du se att det blir bra. Har själv fått göra det på bla fönster och fick även göra det på trappen till ovanvåningen då den också blev gulaktig.:)
 
tack!!! Det ska jag definitivt prova
 
Jag kan nästan garantera att det blir bra ;o)
 
Låter mycket bra, ska prova så fort jag får tid över och inga små barn kan kladda på dörren!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.