https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/tak--och-vaggfarg-vithelmatt-5-l-2000036302

Jag tänkte att jag skulle köpa mindre dyr färg till insidan av garderoben och till hela köket och har köpt två burkar av sån billigare färd från Biltema.

Men den är matt... och nu har jag läst på och vill ha blank för den ska vara lättare att torka av och det är viktigt. Jag har inte ens reflekterat över dessa saker sen tidigare!

Vilken färg kan rekommenderas i dessa utrymmen!?
Min tanke är att det är lika jobbigt att måla dålig färg som fin färg... så ingen skillnad på det sättet.
 
C Civilpolisen skrev:
[länk]

Jag tänkte att jag skulle köpa mindre dyr färg till insidan av garderoben och till hela köket och har köpt två burkar av sån billigare färd från Biltema.

Men den är matt... och nu har jag läst på och vill ha blank för den ska vara lättare att torka av och det är viktigt. Jag har inte ens reflekterat över dessa saker sen tidigare!

Vilken färg kan rekommenderas i dessa utrymmen!?
Min tanke är att det är lika jobbigt att måla dålig färg som fin färg... så ingen skillnad på det sättet.
Du har använt en färg som inte är för ändamålet. Du har använt en vanlig väggfärg, men borde ha använt en färg för snickerier efter som insidan är av trämaterial antar jag.
Sedan är det ofta stor skillnad på billig och dyr färg i hur bra det täcker och flyter ut.
 
  • Gilla
Zeffer och 4 till
  • Laddar…
Tack! Jag måste skriva dåligt! Ursäkta mig!

Jag köpte färgen i måndags och har inte öppnat burken. Trots allt 140 kronor... inte så mycket.
Min fråga är, vilken färg ska jag ha för att måla insidan av garderoben, insidan av skåp i köket och kanske även i besticklådan!

Finns färgen på Biltema eller var hittar man sån färg?
Vad heter färgen så jag kan leta själv...!?

* * * * *
"Färg för snickerier" och man hänvisas till (bland annat) Beckers Living. Jag trodde man kunde runda Beckers vad gäller insidan av skåpen, men det kanske är en dum tanke!?

Jag ska måla resten av hemmet med Beckers färg för tak och vägg.

Kanske lika bra att lämna tillbaka färgen till Biltema och köpa färgen från Beckers?
Även lackfärg kan vara vattenbaserad, läser jag mig till just nu...
https://beckers.se/produkter/living-lackfarg-blank

Jag har köpt penslar och tråg från Biltema. Det måste väl funka!?
 
C Civilpolisen skrev:
Tack! Jag måste skriva dåligt! Ursäkta mig!

Jag köpte färgen i måndags och har inte öppnat burken. Trots allt 140 kronor... inte så mycket.
Min fråga är, vilken färg ska jag ha för att måla insidan av garderoben, insidan av skåp i köket och kanske även i besticklådan!

Finns färgen på Biltema eller var hittar man sån färg?
Vad heter färgen så jag kan leta själv...!?

* * * * *
"Färg för snickerier" och man hänvisas till (bland annat) Beckers Living. Jag trodde man kunde runda Beckers vad gäller insidan av skåpen, men det kanske är en dum tanke!?

Jag ska måla resten av hemmet med Beckers färg för tak och vägg.

Kanske lika bra att lämna tillbaka färgen till Biltema och köpa färgen från Beckers?
Även lackfärg kan vara vattenbaserad, läser jag mig till just nu...
[länk]

Jag har köpt penslar och tråg från Biltema. Det måste väl funka!?
Jag kan inte uttala mig om kvalitén på Biltemas färger eller penslar. Jag har dock inga bra erfarenheter av lågprisvaror när det gäller målning. Köp bra grejor från kända färgtillverkare och penslar m.m. Blir mkt roligare att måla då eftersom resultatet blir bättre.
Lackfärg är vattenbaserad numera p.g.a. hälsoaspekter. Biltema har snickerigrund och lackfärg om du promt vill köpa där.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Unikt namn
C Civilpolisen skrev:
Min tanke är att det är lika jobbigt att måla dålig färg som fin färg... så ingen skillnad på det sättet.
En dålig färg är svårare att måla.
Jag skulle likna biltemafärgen med mjölk. Vattnig, täcker dåligt och torkar långsamt.

En bättre färg är som snabbtorkande yoghurt. Mer tjockflytande, täcker bra och torkar snabbt.

Men i slutändan leder ju båda till en målad yta.

Om du står ut med 24-48timmars torktid istället för 4h mellan lagren och 3lager färg istållet för 2 så funkar ju biltema färgen också.
 
  • Gilla
SopWa och 2 till
  • Laddar…
Du kommer bli tokig på både färg och penslar om du vill ha ett vettigt resultat.

Rugga upp ytan med ett 240-sandpapper först. Grundmåla och använd penslar och roller med skumgummihylsa från anza för en bra finish. Slutstryk 1-2 ggr med snickerifärg.

Bauhaus säljer Beckers färger till vettigt pris.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du kommer bli tokig på både färg och penslar om du vill ha ett vettigt resultat.

Rugga upp ytan med ett 240-sandpapper först. Grundmåla och använd penslar och roller med skumgummihylsa från anza för en bra finish. Slutstryk 1-2 ggr med snickerifärg.

Bauhaus säljer Beckers färger till vettigt pris.
Tack för bra inlägg! Jag ska spara dina råd och göra som du säger! Det låter rimligt!

Tomma hyllor ovanför vita kakelplattor i ett kök, som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild på köket och den ytan som det gäller...
 
C Civilpolisen skrev:
Tack för bra inlägg! Jag ska spara dina råd och göra som du säger! Det låter rimligt!

[bild]

Här är en bild på köket och den ytan som det gäller...
Du bör tvätta med målartvätt också.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
Riktigt, såg nu att det var köksskåp där det säkert finns fettavlagringar som får färgen att fästa sämre.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
H
T Tompafix skrev:
Du bör tvätta med målartvätt också.
Det går bra att tvätta med en blandning av ättika och vatten också och låt det torka innan målning.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
H
C Civilpolisen skrev:
Tack för bra inlägg! Jag ska spara dina råd och göra som du säger! Det låter rimligt!

[bild]

Här är en bild på köket och den ytan som det gäller...
Du kan ju använda en grundfärg först från känt märke som är något billigare än snickerifärg. Är det bara det skåpet du ska måla så använd bara snickerifärg.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Jag är lite osäker på hur mycket det är jag ska måla, jag har bara varit där två gånger och bilden ovan från senaste besöket, 20 juni... Men det är 2,5 meter i takhöjd i hela lägenheten, så där finns mycket plats för många saker att gömma sig!

Jag bli nyfiken på databoxen vid översta hyllan! Får återkomma om den!

Jag ska måla hela insidan i hela köket och insidan av fem garderober och även en "walk in closet" (nåja!) i hallen. Men med tanke på denna tråden tänkte jag vänta med dessa saker. Jag inser nu hur mycket där är att göra och att detta arbetet kan vänta en stund.

Vi kan göra detta arbetet när vi bor där.
 
Eftersom det är hyllor för avlastning skulle jag använda en alydoljefärg sitället för akrylat eftersom den senare kan klibba även långt efter den torkat.

(Alkydoljefärgen härdar medans akrylaten endast klibbar ihop).
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Jag bli nyfiken på databoxen vid översta hyllan! Får återkomma om den!
Databox? Nu hänger jag inte med.
 
Unikt namn
Måste va autocorrect. Kan det vara något vent-rör eller dylikt som svänger vänster till nästa skåp?
Tomt gult köksskåp med markerat område där ett vent-rör kan vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.