Ska man måla baksidan på en vindskiva, eller sätter man först upp den och målar sen (=bara framsida och kanter)?
 
Måla du först på båda sidorna så blir det både snyggast och lättast.
 
Tänk bara på att om du målar med akrylatfärg ska du ej ha detta på båda sidorna.
 
Men olja och grundfärg ska man väl ha på alla sidorna, eller?
 
Måla bara på utsidan och kanter, både akrylat och alkyd ska kunna ha en öppen sida att andas genom. Olja in ändträ noga.
 
Tack för ditt svar. Är just på gång med att påbörja arbetet. ;)

Om jag har förstått dig rätt så ska det inte heller vara grundfärg på baksidorna? Just vad gäller vindskivor är ju vissa baksidor väderutsatta. Tänker framför allt på den bit som hänger ner framför panelen. Ska den också vara bara oljad? (När dom väl är uppsatta är det svårt att komma till, då man måste stå med huvudet bakom vindskivan....)

Tidigare gjorda vindskivor har jag oljat, grundmålat och täckmålat alla sidor fram och bak och runtom innan uppsättning.

Nu prövar jag akrylatfärg för första gången och har fått lärt mig att då ska den hyvlade sidan vara utåt. Det har jag fått tumma på eftersom brädernas kupning då blir fel. Vattbrädorna ska ju hellre kupa ner mot teglet än upp i himlen. Får se om det blir problem med att få färgen att fästa på den hyvlade ytan.....
 
Redigerat:
Skulle ha valt en vatten eller lacknaftabaserad alkydoljef'ärg ja... Står emot mer. Sidorna du inte ser när de är uppsatta räcker med att du oljar =)
 
larsa_c skrev:
Skulle ha valt en vatten eller lacknaftabaserad alkydoljef'ärg ja... Står emot mer. Sidorna du inte ser när de är uppsatta räcker med att du oljar =)
OK,

Vad gäller val av färgtyp så är det ett experiment........
Jag är egentigen linoljefärgsmänniska, men just vindskivorna vill jag måla med något som kräver minimalt med underhåll. De förra målade jag med Teknos Visa alkydoljefärg. Efter tre år är dom så beväxta med mögel, mossa och lavar så att man på vissa partier knappt ser det vita. Några hörnor som jag redan hade målat med linoljefärg (teknos) har klarat sig bättre även om det finns en del svarta prickar. Nu ska jag sätta vindskivor åt norr, och där är verkligen läge för att det ska växa mossa, så nu ska jag testa Visas Eco Nordica för att se hur den håller sig. Har ju klarat sig bra i Folksams test.
Håller den sig inte snygg så blir det renskrapning och ommålning med linoljefärg om ett par år........
 
  • Gilla
psto
  • Laddar…
Varför inte täcka vindskivorna med plåt, kanske inte så snyggt, men det håller i evigheter, kanske bör tvättas av nån gång då å då.... ;)
 
Testa alg och mögeltvätt ;) Vit färg måste tvättas ibland. Akrylaten är inte direkt underhållsfri... :p Håller kulören bra i femton år sen får du byta bräderna :D
 
larsa_c skrev:
Testa alg och mögeltvätt ;) Vit färg måste tvättas ibland. Akrylaten är inte direkt underhållsfri... :p Håller kulören bra i femton år sen får du byta bräderna :D
Hur vet du det? Eco Nordica har ju inte ens funnits på marknaden i 15 år.

Byte av skivor vart 15 år verkar hur som helst enklare än att vingla på stege med skurborste o hink vart o vartannat år. Skurade just rent en möglig dörr och det tog ett par timmars timmars skavande innan den blev någotsånär.Blotta tanken att göra ett sådant jobb högt upp på en stege...... :(

Plåtning, kanske....... Är inte precis kulturhistoriskt korrekt så därför har jag undvikit det..... Kanske det blir plåtbeslag på vattbrädan i alla fall till slut..... Det tråkiga med min vattbrädor är att virket har vridit sig bara efter ett par år. Det ser man inte på gamla hus.
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
larsa_c skrev:
Testa alg och mögeltvätt ;) Vit färg måste tvättas ibland. Akrylaten är inte direkt underhållsfri... :p Håller kulören bra i femton år sen får du byta bräderna :D
En fråga... Vad har kulören med om hurvida träet håller sig eller ej?
 
Ingenting. Akrylaten håller kulören bättre än en oljefärg men är sämre för bräderna, därför får du byta bräderna ´;) Förlåt om ja skrev så ni inte förstod ;);) Den är en akrylatfärg och vår fina plastfärg har funnits längre än 15år....... :)
 
En akrylat har mycket längre hållbarhet än en oljebaserad färg. Skillnaden är att en oljebaserad färg bör målas var 6-7 år medans en akrylat håller 10-12. Att oljefärg skulle vara bättre för trät på en fasad där även akrylat kan målas kan jag inte hålla med dig om.
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Nu prata vi inte fasaden utan utsatta ställen som vindskivor. Vilken färg man ska använda kan man orda om hur länge som helst. Alla har sina egna favoriter och skräckexempel...
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.