Hej!

Som ämnesraden lyder;
bör man ha målat ett par strykningar på vindbrädorna och takfotsbrädorna innan de monteras? Det känns rimligt, för annars kommer man juinte åt överalt och då får ju inte träet något skydd där man inte kommer åt eftersom det inte är impregnerat. Det ser ut som att det är gjort så på befintliga hsuet, men jag såg någon monteringsanvisning online där de inte hade målat dem innan.

Vad är standarden?
 
Maximalt skydd får du genom att grundolja (med extra fokus på ändträet), grundmåla och stryka ett lager med färdigfärg på brädans alla sidor innan montering. Efter montering lägger du andra strykningen färdigfärg och på det sättet täcker och du skyddar skruv- och spikskallarna.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Framför allt är det ju så väldigt mycket enklare att måla brädorna nere på marken än att hänga på en stege när man gör det.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Helioz skrev:
Maximalt skydd får du genom att grundolja (med extra fokus på ändträet), grundmåla och stryka ett lager med färdigfärg på brädans alla sidor innan montering. Efter montering lägger du andra strykningen färdigfärg och på det sättet täcker och du skyddar skruv- och spikskallarna.
Fast ärligt talat tycker jag dock att man kan skippa att måla icke synlig och ej regnåtkomlig baksida av brädan, för att ge träet större chans att torka upp snabbt.
Men annars håller jag med om varenda bokstav.

Själv strök jag dessutom linolja i ändträt som kommer komma längst ner, längst ut. Där det brukar börja ruttna först.
Men det går en del åsikter om linoljans nackdelar också, att den kan börja tränga ut när solen får den att koka inne i plankan, och då sabbar färgskiktet. Kan vara värt att tänka på.
Och själv använde jag riktig alkyd-oljefärg, och är misstänksam mot den vattenbaserade oljefärgen som finns idag.
Jag passade på att köpa upp lite extra alkyd-oljefärg medan det gick att få tag på, och har nu en 5'a av både grund och vit täckfärg att använda nästa sommar då jag tänkt gå över precis alla vita utomhus-snickerier en extra gång samtidigt som lite nytt spikas upp.
 
Tack för många bra svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.