Jag har byggt en massa inredning till min lilla snickeri-/hobbyverkstad, och inser nu att det blir _väldigt_ mycket trä överallt. Jag skulle därför vilja ge mina nybyggda möbler lite karaktär och även lite damm- och reptålighet.

Det jag är ute efter är någon typ av färg/bets/lasyr/whatever som ger färg, men man ska fortfarande se träet igenom, framförallt plywood och vanligt konstruktionsvirke är det som är beståndsdelarna. Sedan skulle jag gärna ha en lite slitstarkare yta.

Det handlar om en verkstad, så jag är inte intresserad av superprodukter, om det slår igenom lite kvistar, ställen med lite kåda osv, det har jag inget emot. Jag vill slipa av det som ska målas lite grovt (det är trärent idag men lite ojämnt), skvätta på lite färg, eventuellt (om det skulle behövas) ett lager lack av någon typ om man inte kan få det i färgen direkt, och så färdigt.

Stort tack på förhand om någon kan bistå med tips och råd.
 
Jag har inte byggt just verkstadsmöbler, men för ett par år sedan slipade vi bort lacken från ett gammalt köksbord i furu, tonade den mörkare med oljebets (ådrig osv syns fortfarande igenom) och slutbehandlade med hårdvaxolja. Bordet står nu ute på altanen under tak. Det har funkat bra trots att det skvätter lite regn på det när det regnar horisontellt (på vintern täcker vi över det).

Vi målade bordsbenen med grön snickerifärg, så fick vi in lite färg i det hela också 🙂 Stolarna fick samma behandling och har också funkat bra.
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.