Snart är det dags att börja måla i nya huset. De flesta rum är försedda med väldigt fint vävspänt tak. Alla tak förutom det i köket är i mycket gott skick. Inga revor och inga veck i hörnen. Taken är ju väldigt fina och det synd att behöva gå på och måla dem, men är rädd för att dom kommer se väldigt gulnade ut när man går på väggarna.

Ska upp till huset imorgon och då kolla om det är limfärg, men jag misstänker att det är det.
Har förstått att man måste tvätta bort limfärgen men undrar när man vet att man tvättat tillräckligt? Ser man det?

Ska man sedan patentera med utspädd alkyldfärg även om man väljer att måla med limfärg? Eller är det bättre att gå på med vanlig takfärg efter patenteringen?

Tror inte att taket är målat särskilt många gånger, kanske inte alls sedan det spändes upp, måste limfärgen ändå tvättas ned? Eller kan man måla med limfärg rakt över om det inte är många färgskikt?
Har läst något om minimjölk, vad gör man med det?

Sen har vi någon form av skumma väggar i vardagsrum och matsal... herren som byggt huset var tydligen målarmästare och har gått lös på väggarna med någon form av spackelliknande och gjort ett mönster, som små "rosor" över hela väggen. Inget som stör oss men vi vill ju måla väggarna i alla fall. Om man kör med vanlig vit väggfärg, finns det risk för att det är målat med något konstigt så att det börjar släppa? Är det någon form av kalkfärg man bör gå lös med istället?

Jag blir helt tokig på att försöka reda ut vad allt är målat/byggt med för att inte dra på något med plast i som sedan släpper... hur kan jag se vad för färg som använts?

Behöver alla tips jag kan få!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.