[SUB]Jag funderar på att fixa om min kära lägenhet lite grann och hade tänkt att snabbt måla om mina väggar och tak, det vita kan behöva en liten uppfräschning. Men eftersom jag aldrig har gjort detta så undrar jag om det är något speciellt jag ska tänka på innan jag kör igång?

Hur stor skillnad är det på olika färger egentligen? Vad är ett vettigt pris på vanlig vit färg?[/SUB]
 
Gå till en färghandel så hjälper dom dig första gången.
Hamnar du på ett byggvaruhus o frågar är risken att du tex köper billig takfärg som bara blir flammig.
Glöm inte spackling samt lister o foder.
 
Att tänka på är lite hur du målar - Rollar man väggar och tak skall man se till att använda rikligt med färg, börja mitt på väggen och dra ut färgen uppåt och nedåt, detta för att undvika att man får stora ansamlingar med färg mot listen eller mot taket. Efter-rolla alltid för att ta bort eventuella ränder som rollern skapar. Gärna i väggens hela höjd.
Samma gäller taket - Se till att rolla ut ordentligt, rolla sedan i rummets ljusriktning och dra gärna rummets längd med rollerna för att undvika att man ser rollerdragen i släpljus. Dvs, alltid i samma riktning och absolut inte huller om buller och fram och tillbaka.
Se även här till att inte lämna ränder i taket, måla även vått i vått om du kan, dvs, innan färgen är helt 100% torr. Vägg och takfärg kan många gånger strykas igen utan problem redan efter enstaka timmar, läs där på förpackningen.

Kikade på ett tak en gång där personen i fråga gått bananas med rollern och bara sporadiskt rollat huller om buller med ojämn färgmängd både här och där. Det ser helt klart sjukt ut och en sådan situation vill man inte hamna i - Ganska svårt att komma till ett bra resultat i efterhand.

I övrigt, spackal hål och ojämnheter, hyvla tapetskarvar om du vill och ids. Slipa spackel, rolla ett varv, spackla igen om det är ojämnt på något ställe (Lättare att se efter en strykning) använd gärna släpljus från en bra strålkastare så ser du ojämnheter med en gång. Använder du snickerispackel till små ojämnheter så är den vit i grunden, torkar snabbt och täcks lätt av ett varv väggfärg. Tänk på att snickerispackel sjunker in ganska bra vid tjockare lager och håligheter. Finns även en produkt som heter One-Strike-Filler som jag tycker är bra att jobba med, torkar snabbt, är vit, sjunker inte. Finns på tex BauHaus;

http://www.bauhaus.se/one-strike-filler.html

Några snabba tips från min sida - Måla ligger riktigt högt på min "hata att göra" lista men det måste ju göras även det tyvärr. :confused:

Edit; lägger till en annan viktig sak - En BRA pensel är guld när det skall kantmålas kring lister, dörrar, mot tak, uttag osv. Böra med kantmålning och rolla sedan ett varv, mera kantmålning, rolla igen osv. Penslar du efter rollern gör att man kan se ränderna efter penseln tydligare.
Täck golven ordentligt! Jag använder alltid mjölkpapp och inget annat, den kan man spilla färg på utan att den tar sig igenom till golvet - Detta går inte med tunn, brun/grå skitpapp som går sönder bara man står på den och vrider på foten..

Kan inte fatta att jag lägger till mera - När du är klar med första varvet lägger du penseln och rollern i en plast kasse och snurrar kring handtaget med så lite luft som möjligt, bara att ta ut och använda igen - Klarar sig lätt ett par dagar innan den torkar ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kan inget men god vilja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.