Vi håller på att renovera vårat kök, och har kollat runt på olika kakel alt. glasskiva.
När vi kikar runt på nätet så fick vi syn på att det finns vissa som tapetserat över diskbänk alternativ målat i någon snygg färg och sedan laggt klarlack på detta? någon som har erfarenhet av detta ?
 
Har själv en god vän som har gjort detta, först målat väggen med en högblank färg och sedan lackat ovanpå det. Det är riktigt snyggt och jag försöker övertala min fru att vi ska göra likadant i vårt nya hus, det går tyvär inte så bra. Min kära vän är inte heller någon flitig matlagare, alla Gaggenauvitvaror står tomma och ensamma (men fina) så jag är osäker på hur en sådan vägg ser ut efter en tids användning av en matlagare med Per Mobergsmanér... Någon som vet?
 
Fungerar jättebra tycker jag. Vi har tapet som är lackad med golvlack för ungefär 1 år sedan nu. Ser snyggt ut och det är lätt att få bort smuts.

d^_^b
 
Vi tapetserade köket i somras där vi också behandlade tapeten med golvlack. Vi la ca 10 tunna lager golvlack innan vi var nöjda. Blev lite glansigade än vad tapeten egentligen är men det är bara snyggt i vårat fall.

Observera dock att ju glansigare yta ni har, desto större betydelse har förarbetet.
 
Bör det inte vara ganska lätt att skada lacken så att det kommer in vatten bakom? Eller bli lacken såpass tålig?
Borde det inte vara bättre att sätta en glasskiva/plexiskiva över? Eller blir resultatet fel då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.