Jag får hem stommen till uterummet nästa vecka och flurar nu på hur jag ska göra med målningen. I monteringsanvisningen står det att stommen bör målas innan montering.

Eftersom jag måste måttanpassa lite så vet jag inte innan jag börjat resa stommen exakt hur alla delar ska kapas. Så lättast vore att resa stommen först och måla sedan.

Jag är med på att delar som är utsatta och som man senare inte kommer åt, tex stolparnas undersida, behandlas innan montering. Men jag undrar om de delar som inte kommer synas och heller inte kommer vara utsatta för väder och vind behöver behandlas? Tex där takstolarna ligger på limträbalken?

Några bra tips?
 
Det är alltid enklare att måla före men som du skriver så innebär det ofta att man får måla mer än vad som senare används.
 
Men så här då: jag målar en takstol. Den sågas vid monteringen. Då måste jag måla de sågade ytorna ändå.

Hur känsligt är det med obehandlade ytor som man varken ser eller som inte kommer utsättas för vatten?
 
Tträ som inte syns och som inte kommer att utsättas för fukt målar jag inte.
 
  • Gilla
The H@mmer
  • Laddar…
Jag hade målat allt innan och det som sågas smörjs till med grundfärg när det monteras. Skulle det sedan tryckas in vatten i ngn spricka gör det inte så mycket.
 
  • Gilla
The H@mmer
  • Laddar…
Hur gör ni för att måla på alla sidor smidigt? Eller delar ni upp målningen på flera dagar?
 
cederbusch skrev:
Hur gör ni för att måla på alla sidor smidigt? Eller delar ni upp målningen på flera dagar?
Allt beror ju hur noggrann man är. Ska du göra till dig själv och du inte är under tidspress så ta ngn sida i taget beroende på hur du ströar upp det. Blir snyggast så
 
Har målat ett tiotal limträstommar innan montering och det är jättetråkigt för det är många sidor och långa balkar.
Dessutom får man ändå måla en gång till pga skruvskallar och div fingeravtryck pga smutsiga fingrar.
Så nu målar jag efter jag skruvat ihop stommen (grundoljar stolparna innan) sen monterar jag tak och partier.
 
Redigerat:
Ok, dags för en liten uppdatering. Bor på en plats som tydligen är bland de som fått mest regn i hela europa på sistone, så det blev dåligt med montering. Istället tog jag tillfället och har nu grundmålat alla delar och färdigstrukit 1 ggr. Nu är min plan att montera kommande dagar och färdigstryka sista omgången när det är på plats.

Jag skulle bara vilja ha någon slags bekräftelse i att de delar som jag inte kommer åt att måla en andra gång inte kommer fara illa med tiden. Tänker där limträbalkarna ligger på stolparna och där stolparna står på regelverket (grunden). Eller bör dessa ytor strykas en andra gång också?
 
Blev en andra strykning innan montering ändå, och sen lite påpensling där färgen skrapats eller smutsats. Blev jättebra.
 
Allt löser sig med lite regn ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.