Ska måla ett vindskydd runt trädäck som ligger i rent söderläge, så sol hela dagen. Vindskyddet är byggt med tryckt virke. Efter att ha frågat/googlat runt verkar det inte finnas ett exakt facit över hur man målar tryckt virke på bästa sätt.

Tänkte först köra ett varv med kokt linolja spätt med lacknafta och sedan 2 varv med mörkgrå alkydoljefärg. Några åsikter för eller emot dessa tankar.
 
Färgad trallolja?
 
Det går att måla med vilken fasadfärg som helst, men är det nyuppsatt så vänta helst ett år så att det hinner torka ordentligt.

Jag har pga graffitti målat tryckt virke efter bara 6 månader, det fungerade men måste ha varit torrt från brädgården för färgen sitter fortfarande kvar tack och lov.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
nino nino skrev:
Färgad trallolja?
Är ett alternativ men fått för mig att man får underhålla det mycket oftare än om man målar med färg, vet dock inte om det faktiskt är så. Är inte så sugen att olja om det var tredje år
 
D Robbe33 skrev:
Är ett alternativ men fått för mig att man får underhålla det mycket oftare än om man målar med färg, vet dock inte om det faktiskt är så. Är inte så sugen att olja om det var tredje år
Nja så kan det väl vara, men du är kanske inte heller så sugen på att skrapa flagnande färg heller :)
Alltid svårt när man ska måla alla sidor med täckfärg... spricker det så går vattnet ner och färgen kan lossna.

Är det stort?
 
Verkligen riktigt osugen på att skrapa! Inte jättestort, är väl ca 18 meter långt och 160 cm högt med 45x28 ribbor
 
D Robbe33 skrev:
Ska måla ett vindskydd runt trädäck som ligger i rent söderläge, så sol hela dagen. Vindskyddet är byggt med tryckt virke. Efter att ha frågat/googlat runt verkar det inte finnas ett exakt facit över hur man målar tryckt virke på bästa sätt.

Tänkte först köra ett varv med kokt linolja spätt med lacknafta och sedan 2 varv med mörkgrå alkydoljefärg. Några åsikter för eller emot dessa tankar.
Låter som mycket jobb:surprised:

Jag målade nyligen mitt staket/vinskydd. Körde med Cuprinol dörr och fönsterfärg utspädd med 50% vatten.
Givetvis bara en strykning, hade inte orkat annars.
Min tanke med utspädd färg är att den blir mer som en lasyr och inte bildar någon färgfilm som kan spricka och släppa.
S 8000-N körde jag med, blev riktigt snyggt!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vad vill du uppnå? Är det ett målat utseende, eller är det skydd av träet. Glest, luftigt och tryckt behöver inget skydd i sig. Vare sig av färg eller olja. Stickor i fötterna brukar vara ett argument för att olja, men är väl inget stort problem gissar jag.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vad vill du uppnå? Är det ett målat utseende, eller är det skydd av träet. Glest, luftigt och tryckt behöver inget skydd i sig. Vare sig av färg eller olja. Stickor i fötterna brukar vara ett argument för att olja, men är väl inget stort problem gissar jag.

Får jag önska fritt så vill jag uppnå ett målat intryck av heltäckande mörkgrå, nästan som svart, som behöver underhållas kanske var tionde år genom att tvätta och måla en gång.
 
Tjärvitriol är något för dig ;)
 
D Robbe33 skrev:
Får jag önska fritt så vill jag uppnå ett målat intryck av heltäckande mörkgrå, nästan som svart, som behöver underhållas kanske var tionde år genom att tvätta och måla en gång.
Min erfarenhet är att färg håller bättre på tryckt virke än på vanligt virke. Men som någon skrev. Det får inte komma in fukt bakom färgen. Men detta gäller verkligen vanligt virke också.

För många år sedan byggde jag ett kryssräcke mellan befintliga stolpar som var tryckade. Ändträ oljades in. Allt grundades innan färdigstrykning. De tryckta stolparna fick bara färg. Efter ca 10 år började rötan komma runt kryssen. En renovering gjordes. 5 år senare så var allt så dåligt somnat rev skiten. Men de tryckta stolparna såg som nya ut.

Så att måla på tryckt virke som är torrt skulle jag vara mindre orolig för än att måla på vanligt virke.

Kan också berätta att de allra flesta offentliga beställare som vi har idag alltid väljer tryckt virke till tex. Staket. Sedan målning efter ca 1 år.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tjärvitriol är något för dig ;)
Det målade jag ett par odlingslådor med för ett par år sen. Mycket bra produkt! Dock tycker jag det blekts väldigt mycket på två år, framförallt den sidan som är mot söder
 
Många bra förslag och tankar, stort tack för det!

Min grundtanke med inlägget var synpunkter på upplägget med kokt linolja och lacknafta och sedan oljefärg över det utan grundfärg. Framförallt synpunkter/erfarenheter på/från att köra kokt linolja före oljefärgen. Sedan finns det såklart många andra bra alternativ som tjära, lasyr och trallolja.
 
D Robbe33 skrev:
Många bra förslag och tankar, stort tack för det!

Min grundtanke med inlägget var synpunkter på upplägget med kokt linolja och lacknafta och sedan oljefärg över det utan grundfärg. Framförallt synpunkter/erfarenheter på/från att köra kokt linolja före oljefärgen. Sedan finns det såklart många andra bra alternativ som tjära, lasyr och trallolja.
Såhär blev mitt med en strykning,
Nystryken svart spaljé på en altan med gröna växter och blomkrukor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet att måla nytt tryckt virke är ju att tryckevätskan fortfarande är i virket och inte har hunnit dunsta. Använd en alkydfärg och skit i linoljan. Alkyden måste kunna gå in i träet så gott det går. Sitter färgen så sitter den.. sitter den inte på sina ställen så har virket släppt från sig tryckvätska förmodligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.