Hej!
Jag har tänkt att måla vårt ca 120 meter långa tryckimpregnerade staket i sommar. Det har stått orört i ca fem år, så det är för länge sedan dags att stryka det med någon typ av färg eller olja. Skulle behöva tips om vad som är bäst och mest underhållsfritt. Krävs förbehandling av träet innan lasering eller betsning.
 
Redigerat:
M Munkhagen skrev:
Det har stått orört i ca fem år, så det är för länge sedan dags att stryka det med någon typ av färg eller olja.
Varför är det dags? Vad vill du uppnå? En annan ny färg, allmänt trevligare utseende eller förlängd livslängd? Många menar att ett tryckimpregnerat staket inte alls behöver någon behandling utan håller bra ändå. Andra oljar varje år. Åsikterna är nog väldigt delade här.

Hur som helst, välkommen hit!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför är det dags? Vad vill du uppnå? En annan ny färg, allmänt trevligare utseende eller förlängd livslängd? Många menar att ett tryckimpregnerat staket inte alls behöver någon behandling utan håller bra ändå. Andra oljar varje år. Åsikterna är nog väldigt delade här.
Tack för svar och kloka kommentarer!
Egentligen vill jag bara skydda träet för att förlänga livslängden på staketet. Men ingen är gladare än jag om jag slipper att måla eller på annat sätt ytbehandla detta oääändligt långa staket. Kanske kan börja planera för lite andra trevligheter på semestern i stället

Hur som helst, välkommen hit!
 
Tack för svar och kloka kommentarer!
Egentligen vill jag bara skydda träet för att förlänga livslängden på staketet. Men ingen är gladare än jag om jag slipper att måla eller på annat sätt ytbehandla detta oääändligt långa staket. Kanske kan börja planera för lite andra trevligheter på semestern i ställe :-D
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.