Hej!

Vi behöver renovera vår trappa. På trappstegen ligger någon form av hård matta, typ linoleum eller liknande. Trappan har användts av ytterskor förr då huset varit flerfamiljsbostad.
Det känns enklast att måla trappan, både mattbeläggningen, trappnosarna och sättstegen eller vad de heter. Jag är lite less på kombinationen trä och vitt som alltid syns nuförtiden.
Vår ytterdörr (ca 1,5 meter från trappan) är engelskt röd och en idé jag har är att måla trappan i samma färg för att de ska höra ihop. Min man tror det blir för mörkt.
Jag har kollat stepkit mm men vi har en svängd trappa och det känns bökigt.
Vi har dessutom två små barn och ska köpa hund så halkrisken är också en faktor.
Erfarenheter av dem som målat gällande barn/klor och halka tas tacksamt emot.
Även erfarenheter/bilder på de exempel med heltäckningsmatta eller liknande vore jag glad om jag fick. Att lägga matta på stegen är en idé för att göra det mjukt, varmnt och halkfritt för små fötter. Ljus helst men det kanske blir smutsigt lätt.
Jag är villrådig och vill ha era tips och inspiration.
 
Jag är själv på gång med att måla om min trappa och funderar på att måla även stegen där det idag ligger linoleum.

Hur har det gått för dig, målade du eller vilket alternativ valde du? Hur blev resultatet?
 
Jag är också intresserad av att höra erfarenheter om att måla en trappa.
Vad ska man ha för färg och hur tåligt blir det?
 
Jag målade vår trapp efter att den varit belagd med heltäckningsmatta, mattan var limmad på masonit som i sin tur var spikad på trappstegen. Spikhålen spacklade jag med snickerispackel, och det var även några riktigt fula märken där träflisor lossnat, det spacklade jag också.

Jag målade trappan ljust grå med Alcro Lokal (tror jag färgen hette). Jag var orolig innan jag målade att det skulle bli halt men det har faktiskt inte varit ngt problem alls på vår trapp. Och färgen har hållit mycket bra, enda skadan är där barnen har kastat en leksaksbil nedför trappen. Kan rekomenderas eftersom jobbet är litet med ett mycket gott resultat och stor förändring mot tidigare.
 
Redigerat:
Apropå halkrisken läste jag här på Byggahusforum att det ska finnas ett pulver som man rör ner i färgen innan sista strykningen för att minska halkrisken. Ska se om jag kan hitta tråden.
 
I inlägg 8 här står det att det ska finnas halksand i färghandeln:
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/99078-vad-ska-vi-goera-med-trappan.html

Det är inte den tråden jag syftade på, men det är förmodligen samma podukt (även om det här föreslogs att den skulle strös ut i en sträng istället för att röras ner i färgen).

Jag googlade på halksand och fick bl.a. den här träffen, se den gröna rutan under första bilden:
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=325

Förresten såg jag en bild på någon som hade målat trappstegen vita, vangstyckena svarta och satt svart halktejp längs med hela ytterkanten på varje trappsteg. Jag brukar vanligtvis tycka att halktejp är bra fult (om än praktiskt), men det där var riktigt snyggt. Att vangstyckena var svarta och att halktejpen gick längs hela trappstegets breddistället för att stanna en decimeter från kanten, som den ofta gör, gjorde att det blev en sammanhållen effekt.
 
Redigerat:
Hej.
Har precis renoverat vår trappa och vi målade den och lade laminatgolv på stegen.
Var lite orolig att det skulle bli halt men med en trappnoslist i framkant blev det kanon bra.
 
Det låter ju bra, måla känns ju smidigt och dem stegen från Ellos är ju inte dumma dem heller. Du har inga bilder på den nymålade trappan?
 
jag tog för många år sedan bort mattan som låg på stegen o slipade hela trappen o sen bara lackade den(vår var i gran). Men efter några år så var man trött på träfärgen och då målade jag den helvit. Nu några år senare så är jag trött på det vita.
.Dammet syns HELA tiden även när du precis dammsugat! så den känns aldrig snygg! Bara när den var nymålad! o ingen av oss orkar dammsuga den 10 ggr om dagen ;) Men den är helt klart bättre än furu eller ek eller vad man nu kan komma på.. Nu kommer jag att antingen klä stegen med svart filt eller måla stegen svart.
Men det blir inte fören till våren efter alla andra 111 projekten.
Hal har den inte varit någongång..
 
Har precis målat min trapp. Satt en beige heltäckningsmatta innan så efter mycket slit fick jag bort den och allt lim Har grundmålat den med Jotuns Heftgrund och sen två strykningar med vit båtlack. Valde den eftersom den är hårdare och mer tålig, dessutom är den högblank. Kan tänka mig att det inte är det mest praktiska med en vit trapp men det är definitivt snyggast. Funderar på halkskydd som är gråa, tror Hornback säljer sådana, någon som vet?
 
Socke skrev:
Har precis målat min trapp. Satt en beige heltäckningsmatta innan så efter mycket slit fick jag bort den och allt lim Har grundmålat den med Jotuns Heftgrund och sen två strykningar med vit båtlack. Valde den eftersom den är hårdare och mer tålig, dessutom är den högblank. Kan tänka mig att det inte är det mest praktiska med en vit trapp men det är definitivt snyggast. Funderar på halkskydd som är gråa, tror Hornback säljer sådana, någon som vet?

Hornbach (Arlöv /Burlöv ) har ganska många olika varianter utav halkskydd

/ Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.