Hej,

Håller på att måla vår trappa (tidigare lackad furu). Vad jag hade hört så skall man använda oljebaserad färg för att få ett bra resultat. På målerifirman rekommenderade dom dock en vattenbaserad färg (Nordsjö).

Mattade ner ytan/lacket och lade på shellack på kvistar. Lade sedan på en vattenbaserad häftgrund (Nordsjö). När denna hade torkat så kan man se att kvistarna är vita medans det övriga är lite gulaktigt. Nåväl, färg-gubben vet väl bäst. Har sedan lagt på två omgångar med vit täckfärg (med en liten beige brytning), innan det sista strykningen kunde jag i bra ljus se att det lyste lite gult. Nu torkar den sista sista strykningen och jag är lite orolig att det skall lysa lite gult....

Vad tror ni? Skulle det varit en oljebaserad färg?

Har en gravid sambo så oljebaserad färg är ju inte så trevligt.

// Jocke
 
Jag har också målat lackad furutrappa, i våras. Jag Målartvättade före slipning (för att inte gnida in fettet som alltid finns). Torkade och torkade... Målartvättade igen. Sen har jag målat 2 varv med lackfärg, oljebaserad alltså.

Fick även proffsrådet för 4-5 år sedan (på Matt-Jakob i Skälby, Järfälla) när jag skulle måla om vår gröna furusäng, som jag en gång målat med lackfärg, att det skulle gå utmärkt att måla med vattenbaserad. Så jag slipade hela sängen noggrant och målade. Kan bara konstatera att det proffsrådet var INTE att lita på. Färgen släpper!! Det började nästan genast. Och i en trappa är det ju ännu mer slitage...

Men utomhus kan man ju använda oljebaserad lackfärg som grund och ovanpå vattenbaserad akrylatfärg, så egentligen vet jag inte...

Den som lever får se. Nu har du ju redan satt igång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.