Jag tänkte måla vår slitna gamla trappa vit. Den är nu klädd med en gammal ful linnolium plast matta i kork immitation...snyggt...nope. :eek:

Min fråga: Om jag sliter bort all plastmatta, kan jag då bara fylla ut stegen med spackel så det blir jämnt eller kommer det att blir sprickor då trappan rör sig med tiden då man kliver och nöter på den? Ska jag slipa bort den lilla kanten som blir utan mattan och sen spackla?

Finns det nån bra färg som är blank men lite "struktur" i, så man inte halkar så lätt?

Tacksam för lite tips på vägen!:)
 
Är nog bäst att slipa kanten. Vet inte om de finns någon särskild halkfärg. Du ska nog inte välja glans 40, glans 15 är nog säkrare att måla trappan med.
 
Jag har hört att det i färghandeln ska finnas ett sandliknande pulver som man kan blanda i färgen för att göra den mer halksäker.

Jag skulle tro att hållbarheten blir bäst om du slipar trappan jämn istället för att spackla. Det finns även "stegkit" som man snickrar på utanpå den gamla trappan. Kan kanske vara värt att kolla upp om trappan är i väldigt ojämnt/dåligt skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.