Vi har funderingar på att måla om vår trappa framöver. Vi har pratat om vit trappa och så grå trappsteg. Eftersom vi skall göra om köket i vinter och då också måla köket med linoljefärg i grått så hade jag funderingar på att använda samma färg till trappstegen. Sedan läser jag på Kulturhantverkarnas sida att om man målar golv med linojlefärg så bör man inte gå på det på två veckor. Det är ju inte så lätt om det är den enda trappa man har till andra våningen. Stämmer verkligen det här med två veckor? Jag vet ju att det finns ett antal här som målat golv med linoljefärg.
 
kanske inte optimalt, men en tanke bara. man kanske kan måla vartannat trappsteg först och sen vänta med resten?
 
CeciliasHus skrev:
kanske inte optimalt, men en tanke bara. man kanske kan måla vartannat trappsteg först och sen vänta med resten?
Så gjorde vi...det fungerade utmärkt. Vi hade nämligen oxå bara en trappa. Men att du måste vänta 2 veckor innan man går på det vet jag inte. Vi har förutom trappan målat golv i 4 rum med linoljefärg och inte någonstans väntade vi 2 veckor...vi har inte haft några problem. Varje strykning ska ju i och för sig torka 2 dygn (1-2 dygn brukar det ju vara men just på golv är det ju extra viktigt att det är riktigt torrt så det inte klibbar så vi väntade iallafall 2 dygn) och med 3 strykningar tar det ca 1 vecka. Och då har man ju kommit halvvägs...sen tar ju andra hälften av stegen 1 vecka till...så detta sättet tar ju oxå 2 veckor men man kan använda trappan under tiden. :)

Är man bara noga med att måla tunnt så torkar färgen ganska fort, det är det absolut viktigaste att tänka på när det gäller golv kanske. Att måla tunnt så det inte blir klibbigt och märken efter möbler och liknande.

Och så här blev det...
 
  • trappan innan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hallen nere3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev ju jättesnyggt! Jo - jag funderade på det där med vartannat trappsteg, men när jag såg två veckor så kändes det som väldigtlång tid att vänta mellan strykningarna. Det vill säga två veckor för målning av hälften, vänta två veckor och sedan två veckor målning av andra halvan. Men då verkar det som att väntetiden inte behöver vara så lång.

Vad är det för grå färg du har i er trappa?
 
Vi bröt själv tills vi hittade en nyans vi gillade. Skulle kunna tänka mig att det är kanske 10-20% grön umbra och resten vitt. Minns inte riktigt hur mycket vi tog. Prova dig fram med lite grön umbra i taget så hittar du nog rätt :)
 
En fråga förresten. Golven ovanför och nedanför trappan. Har de samma färg? Funderar lite på hos oss nämligen. Golvet nedanför trappan vill vi nog ha kvar träfärgat och det är inte så svårt egentligen eftersom trappsteget har en skild kant. Men det översta trappsteget går ju ihop med golvet där uppe. Det SKULLE gå att måla golvet fram till första tröskeln och sedan ha det trärent, men frågan är om det blir snyggt?
 
Vårat golv på ovanvåningen var tyvärr så skadat av färgfläckar och dessutom målat i en brun ful färg så det var bara att måla om så det har samma färg som trappan. Där nere var vi tvungna att byta golvet och eftersom vi inte ville att det skulle se så nytt ut målade vi det oxå i samma färg...

jag vet faktiskt inte hur det skulle se ut men jag tror att det blir bäst om man låter färgen på trappan sluta på sista lodräta delen. Så att golvet uppe och kanten på det blir träfärgat. Är nog svårt att få trappnosen på steget som blir golv där uppe att få en snygg kant om det ska vara trärent på det vågräta och målat på det lodräta...fattar du överhuvudtaget vad jag menar ;)
 
Jo -jag tror det. Du menar väl att man egentligen inte målar sista steget.

Måste fundera alldeles klart. Har funderat lite på att måla allting utom själva stegen - om du fattar hur JAG menar. Slipa upp allt och kanske olja själva stegen och sedan måla resten. Just för avbrottet mot golvet. Är inte alldeles säkert att det blir snyggt om man lämnar endast sista steget omålat. Hela tiden så mycket att tänka på! Fast det är roligt också.
 
Ja jag menar att lämna sista steget omålat... och jag är inte heller så säker på att det ser bra ut att ha det steget trärent!

Annars kan det nog bli snyggt med att ha stegen trärena...jag ville gärna ha det först pga mindre halkrisk (fast det blev aldrig halt som jag var rädd för) men färgen vår trappa var målad med var omöjlig att få bort...eller jag var för lat ;) Den bara klibbade ihop med slippappret så vi struntade i det och målade allt... Det är ju kanske inte riktigt korrekt att ha trärena steg om man är ute efter hur det kan ha sett förr ut men det är inte alltid det som är viktigast!
 
Fast hur det var förr beror ju alltid på.
Vår trappa är trären och har nog alltid varit det - en av de få saker i huset som inte är utbytt eller gjort något med. Jag är inte säker på om den är lackad eller bara sliten. De har förmodligen haft trasmattor eller något annat i den en gång i tiden för det sitter sådana där ringar som hållit fast pinnar som skall kila fast mattan. Men nu är den ganska sliten så jag tänkte man kunde fräscha till den lite. Jag troro inte jag vill ha mattor i den i alla fall - det blir lite klumpigt.

Och jag måste nog erkänna att jag kommit på att jag är inte någon riktig byggnadsvårdare. Jag tänkte att jag kanske hade potential att vara det, men jag har det nog inte riktigt i mig. Jag känner nog mer efter vad jag tycker passar huset än vad jag tror är rätt byggnadsvårsmässigt. Jag har t.ex. målat väggarna med knalliga färger - vi har ett hus byggt 1907 - men jag låtsas att jag är en konstnärstyp. De har alltid gjort vad de vill. Även 1907.
 
Ja det är ju så att det beror på...och sen är det ju viktigt vad man vill ha själv. Vi hade oxå ringar i vår. Jag tycker det är fint med mattor men det går ju några meter och dessutom kändes det krångligt i och med att trappan svängde...så det blev aldrig av. Jag tänkte nog dessutom mer på att man inte lämnade bara stegen omålade...att hela trappan var trären var nog relativt vanligt. Vi är knapast heller helt renläriga vad gäller byggnadsvård...är svårt att vara det till 100% när man ska kunna bo i huset oxå. Skulle allt stämma till minsta detalj så skulle man ju i vårt hus få utesluta både badrum och kök med rinnande vatten....man får kompromissa. Men jag tror på att om man tänker som så att man faktiskt bara har huset till låns så att man inte förvanskar och river ut sånt som funnits länge i huset och inte tillsätter sånt som skadar och förändrar för mycket så blir det inte fel...samvetet får väl vara med och styra en del där, för den gränsen är väl olka för alla kan tänka. :)
 
Det håller jag med om. Tyvärr finns det inte SÅ mycket att bevara i vårt hus. Det mesta är utbytt. Men vi har en del fina innerdörrar, vi har vedspis och kakelugnar och vi har en gammal trappa. Jag tror att alla fönsterramar - eller vad det nu heter - är utbytta, å andra sian är de verkligen utbytta med kärlek, och DEN kärleken känner jag att jag vill bevara - vare sig det skulle vara usprung eller inte. Någon har gjort alla fönsterramar för hand. Någon har för hand karvat ut tre "ränder" i karmarna coh verkligen funderat. Det är också värt att värt att bevara. Och den dagen vi byter fönster kommer vi att köpa nya fönster - i gammal stil - istället för våra 70-tals fönster. Men vi kommer INTE att köpa gamla och renovera eller ens leta efter gamla glas att sätta i nya fönster.

Och målar jag vår trappa så har jag ju egentligen redan gjort fel byggnadvårdsmässigt - för den har aldrig varit målad. Även om det så att säga tillhör tiden.

Hepp - lite morgontankar helt utanför ursprungsämnet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.