Hej, ska måla en trä/linoleum trappa och har hittat en Beckers Golvfärg som ska funka fint.
Då är det "bara" kulören som ska bestämmas. Har för avsikt att måla trappstegen i någon grå eller ljusgrå nyans. Omgivande vägg är ljusgrå tapet och vitmålad panel.

Ska man måla sidostyckena i en avvikande kulör eller blir det för oroligt? Vill ha stilrent utseende. Är det någon som kan tipsa om en snygg gråkulör att använda?

Beckers visar "811 Granitgrå" här: http://www.beckers.se/#/inspiration/inomhus/inspirationsbiblioteket/4/0/
Men den kan bli lite för mörk för mig, eller oxå inte :) Hoppas nån har lite inspiration och dela med sig av, kanske till & med någon bild.
 
Det bästa är att ta reda på tapetens ljusgråa NCS-nummer. Det brukar vara tryckt på infolappeni rullen, annars kan man mäta in det.
Utgå från detta och välj grå toner med samma kulörton.Typ; om tapeten är S 1502-Y kan trappan (steg+ sättsteg) vara 4002-Y och sidostyckena 0502-Y
 
Har kollat upp tapeten och den är rätt lik S2500N som jag har målat sovrumsväggarna med. Har tyvärr ingen möjlighet att få fram exakta NCS koden på tapeten (har försökt).
En ljusare grå ton bör väl då vara S2000N eller S1500N?

Du menar att sidostyckena bör vara bruten vit då? (0502-Y).
Den vitmålade panelen som även ansluter mot sidostyckena är inte nån antikvit kulör utan Beckers "1 vit" alltså en riktigt vit kulör.
 
LFN skrev:
Har kollat upp tapeten och den är rätt lik S2500N som jag har målat sovrumsväggarna med. Har tyvärr ingen möjlighet att få fram exakta NCS koden på tapeten (har försökt).
En ljusare grå ton bör väl då vara S2000N eller S1500N?

Du menar att sidostyckena bör vara bruten vit då? (0502-Y).
Den vitmålade panelen som även ansluter mot sidostyckena är inte nån antikvit kulör utan Beckers "1 vit" alltså en riktigt vit kulör.
Då skulle jag har kört med S 0X00-N på de övriga gråa tonerna. S 0500-N på sidostyckena och S 4000-N på trappstegen enligt ovanstående exempel.
 
Johan Gunverth skrev:
Då skulle jag har kört med S 0X00-N på de övriga gråa tonerna.
Oki, du tycker att man ska måla själva steget med en mörkare grå (S4000N) och vita sidostycken, men vad är det du tycker man ska måla på det "övriga gråa tonerna"? Är det sättsteget eller trappnosen du tycker ska ha en annan kulör?
 
Jag tycker absolut att att stegen skall vara mörkare än sidostyckena. Stegen och sättstegen. Min personliga åsikt. De "övriga grå tonerna" är alltså de ljusare sidostyckena och tapeten. Kanske ytterligare någon ton.
Det beror helt och hållet på vilket stil det är på huset.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag tycker absolut att att stegen skall vara mörkare än sidostyckena. Stegen och sättstegen. Min personliga åsikt. De "övriga grå tonerna" är alltså de ljusare sidostyckena och tapeten. Kanske ytterligare någon ton.
Det beror helt och hållet på vilket stil det är på huset.
Okej, tackar för svaren. Kör man med samma blanka golvfärg fast i annan kulör då på sidostyckena eller är det lackfärg (halvblank?) som gäller där?
 
Halvblank (40) blir snyggast.
 
Har nu gjort en första strykning av trappstegen och kulören ser bra ut men jag upptäckte att det blev en massa små luftbubblor på ytan. Trodde att dom skulle försvinna men nu har torktiden på 16 timmar gått och tyvärr är dom små bubblorna kvar!
Hade jag fel rollerhylsa (filt)? Eller vad har jag annars gjort för fel?

Jag måste väl med ett fint slippapper försöka få bort dessa bubblor till nästa varv med färg. Kan jag ha haft för lite färg?
Tack för tips...
 
Ja, det låter som om du har fel roller. Vad har du för färg?
 
TorpSara skrev:
Ja, det låter som om du har fel roller. Vad har du för färg?
Den här färgen: http://www.beckers.se/#/produkter/I.../detail/210d05c8-ea6a-4cdf-82b9-ffc6db5aacdd/

Inga speciella specar på vilken typ av roller man får använda när manläser på burken annat än att det går bra med pensel eller roller.
Har slipat topparna på de bubblor från första varvet och nu målat andra varvet, mindre bubblor men fortfarande en del som i alla fall irriterar mig. Jag kanske la på mer färg nu än första svängen.
 
Jag skulle välga en skumplastroller (lackroller). Jag tycker att det ger bäst resultat när man målar på trä som inte suger så mycket. Men jag har en vana av att alltid måla väldigt tunna lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.