Ett av de sista momenten i helrenoveringen är trappan mellan första och andra plan. Trappan är, så vitt jag kan bedöma, ganska mycket i orginalskick sedan 20-talet då huset byggdes. Vangen och räcket är målat i flera omgångar, senaste i vitt, och här kommer vi bara slipa, spackla värsta skavankerna och måla vitt på nytt.

Dilemmat är plan och sättsteg. Idag är det klarlackad furu (antar jag), tanken är att sättstegen skall målas vitt, precis som vang och räcke. Men planstegen skall antingen målas eller betsas gråa. Detta för att matcha trappan ner till källaren som ganska nyligen renoverats med samma färgkombination förutom att planstegen är klädda med ljusgrå nålfilt. (btw nålfilt är inget alternativ till detta projekt)

Nu har jag provmålat en bit på ett sättsteg, jag mattade bara ner ytan lätt med 180-papper och sen målartvätt, därefter grundmålade jag med vattenbaserad grundfärg. Jag målade på ett stycke där jag kunde hitta den tveklöst största kvisten på hela trappan. Efter 2 månader (ungefär) har fortfarande ingen gulning eller genomblödning skett.

Kan det vara så att om jag låter all lack vara kvar på trappan, att den kan hålla inne kvistar och de ämnen som blöder igenom och gör att det gulnar? Hade varit skönt att bara matta ner och måla trappan istället för att slipa ner hela rasket. Bara tanken får en att tröttna eftersom det handlar om en svängd trappa, (270 grader, så det är ju knappt en rak vinkel någonstans)Samtidigt så är det ju inte så kul om man efter 2-3 år ändå måste göra om det
 
Det absolut säkraste är att mattslipa lacken för att sedan kvistlacka direkt på den istället (ja det fungerar). Sedan kan du gå vidare med målningen som du tänkt.
 
Ok, så kvistlacken har effekt trots att den inte läggs direkt på kvisten? Har alltid tänkt att den måste läggas på när det är trärent

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.