Ska totalrenovera ett rum där väggen längst in har en inbyggd säng samt en inbyggd garderob (dörren till garderoben skymtar till höger bakom den vita dörren). Väggen är helt klädd i oljad (?) furupanel och är ganska sliten. Då jag ska ta fram ett furugolv och även taket är i furu måste jag tona ned "bastukänslan" på något sätt och jag skulle gärna ta emot lite tips och ideer vad jag kan göra med lite färg (eller något annat kul)!

Så här ser det ut:

sovrum.jpg
 
Tycker att "bastukänslan" kan vara helt rätt! Du skulle kunna måla golvet eller taket, men jag tror på att behålla furuväggen=)
 
Maxal skrev:
Väggen är helt klädd i oljad (?) furupanel och är ganska sliten. Då jag ska ta fram ett furugolv och även taket är i furu måste jag tona ned "bastukänslan"
Håller absolut med om att du bör ta bort "bastunyansen" på väggen, vore det jag skulle jag definitivt ta bort den även i taket ;), det räcker med gulnad furu på golvet.
Så mitt förslag är, måla taket vitt och väggen med säng och garderob ljust,ljust grå alt. vitt om man gillar det.
Det blir tusen gånger fräschare och dessutom så passar textilier som sängförhängen, sängkläder, kuddar, matta mm. mycket, mycket bättre :)

//Christina.

*EDIT* Som bonus får du dessutom ett mycket ljusare rum, då den där mörka, gulnade furun formligen "äter" ljus.
 
Jo, jag vill verkligen tona ned furuväggen på något sätt och göra rummet ljusare (det ska bli ett barnrum till en liten kille). Måla taket har jag inte funderat på men det är nog inte fel det heller.

Att måla väggen ljusgrå tror jag kan bli väldigt fint!  :)  Jag har lite svårt när det bara är vitt, så jag har hellre en liten toning. Tycker ni att det ska vara en täckande färg eller kan det bli snyggt om man låter träet synas igenom en aning?

Har också en idé om att måla dörren till garderoben samt lådorna under sängen i en lite starkare färg för att göra rummet lite roligare.

Tapeten på övriga väggar kommer att gå i en väldigt  ljus blå färg.
 
Maxal skrev:
Att måla väggen ljusgrå tror jag kan bli väldigt fint!  :)  Jag har lite svårt när det bara är vitt, så jag har hellre en liten toning. Tycker ni att det ska vara en täckande färg eller kan det bli snyggt om man låter träet synas igenom en aning?
Jag har dessvärre inte så goda erfarenheter av att tex. lasera ett allaredan såpass "åldrat" trä med den mörka nyansen, det är jättesvårt att veta vad man får för slutresultat då den där gulbruna tonen lyser igenom och förändrar helhetsintrycket betänkligt.
Men man kan ju alltid testa sig fram, fast jag skulle personligen, utan tvekan, måla så det täcker helt ;)
Har också en idé om att måla dörren till garderoben samt lådorna under sängen i en lite starkare färg för att göra rummet lite roligare.
Kan visst bli bra, men tycker själv att det är enklare och ffa. mer "hållbart" allteftersom barnet växer, att låta det målade gå i samma ton och sedan variera med textilier i olika accentfärger som passar och gillas av barnet, vilka sedan vb. lätt kan bytas ut för en helt ny "look" i rummet. Man har ju också ofta annan möblering i ett barnrum tex. bord/stolar i minivariant (ex. IKEA), dessa kan med fördel vara i glada, matchande färger då de antagligen om några år kommer att bytas ut allteftersom barnet växer. Dessutom så kan det inte bli för enhetligt och tråkigt i ett barnrum, det finns miljarder grejer som färgsätter och "livar upp" rummet så snart de har tagit det i besittning ::)

Tapeten på övriga väggar kommer att gå i en väldigt  ljus blå färg.
Blir säkert jättefint :) och jag tycker def. du ska måla taket vitt, då ljust-ljust blå tapet blir mycket fräschare tillsammans med vitt tak än med det gul-bruna, annars riskerar mycket av fräschören i tapeten att gå förlorad.
Dessutom, om du väljer en ljus-ljus grå ton till snickerierna, var mkt. noga med att "synka" nyansen/brytkoden mot tapeten, då "neutralt" grått mkt. lätt drar åt lila, rent visuellt förstås ;), så var noga med brytningen av färgen så att det stämmer överens mot tapetens blå ton, så inte den ena stöter i grönt och den andra i lila ;)


MVH/Christina.
 
Jag skulle nog välja en ganska vit nyans t.ex. antikvit eller sk stockholmsvit och köra med halvblank lackfärg. Det ser häftigt ut med glanskontrasten mot matta tapeter eller vanlig vägg/takfärg. Lösningsmedel eller vattenbaserat är ju en smaksak. Tycker generellt att lösningsmedelsbaserat blir bäst men jag använde Lady Interiör 40 häromsistens och blev glatt överraskad.

R
 
Kan klart rekommendera dig att köra pigmenterad klarlack. Funkar alldeles utmärkt även på furupanel som hunnit gulna en del. Har själv gjort det både i kök och badrum och resultatet blev kanonfint. Körde en ljust grön nyans i köket och ljust grå i badrummet. Funkar hur bra som helst och det blev mycket ljusare. På bilderna ser du t ex på taket hur mörk panelen var på väggen från början. Gjorde bara två strykningar för att man verkligen skall se träets ådring igenom.

Mvh

Korsriddaren


kok.jpg

badrum.jpg
 
Nu är rummet färdigt (så när som på en sänggavel där inne för att inbyggda sängen ska få rätt längd), tänk vad lite färg kan göra skillnad! :)

renoverat.JPG

Jag har tagit bort den hemska plastmattan och slipat upp trägolvet under, målat väggar, element, fönster, tapetserat, bytt lister, satt i en ny dörr plus lite annat. Tack för alla tips!
 
Snyggt jobbat , tänk vad färg kan göra!
 
JÄTTEFINT!!!
 
Men Åååh...... vad fint :surprised:, man kan knappt tro att det är samma rum, vilket ljust och fräscht barnrum det blev :)

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.