Det börjar bli dags att sätta upp träpanel inomhus. Dubbelfasad, 14x95.

Det är lite jobbigt att måla detta (300meter) inomhus innan montering, så jag funderar på hur dumt det är att måla EFTER uppspikningen?

Man brukar ju säga att det krymper en del, men om jag låter panelen sitta i ett par veckor innan jag målar, borde den då inte ha torkat klart? I princip så ska ju panelen vara färdigtorkad när man köper den.....

???
 
::) Ja du, jag tycker det är dumt att chansa. Hade jag varit som du och du som jag. ;D Då hade jag gjort första strykningen före montage. Har du inte plats i källaren eller garaget? ???
 
Immobil skrev:
::) Ja du, jag tycker det är dumt att chansa. Hade jag varit som du och du som jag. ;D Då hade jag gjort första strykningen före montage. Har du inte plats i källaren eller garaget? ???
I garaget ligger det förutom 300meter uppsågad panel, en betongblandare, en kapgersåg, en byggsåg, 10 gipsskivor, två fönster, en dubbelbalkongdörr, 10 säckar bruk av varierande sort osv osv..... Ont om plats trots gott om plats... :)

Färgaffären kunde bryta grundfärgen i samma kulör som den täckande färgen. Kanske är det en rimlig kompromiss att grundmåla plankorna innan montage. Montera UTAN dold spikning (då går det fort), och sedan slutmåla på plats två-tre veckor efter montering.

Skulle den metoden kunna godkännas tro?
 
MathiasS skrev:
I garaget ligger det förutom 300meter uppsågad panel, en betongblandare, en kapgersåg, en byggsåg, 10 gipsskivor, två fönster, en dubbelbalkongdörr, 10 säckar bruk av varierande sort osv osv..... Ont om plats trots gott om plats... :)
::) Misstänkte det, har samma erfarenhet själv. ;D
Skulle den metoden kunna godkännas tro?
8) Absolut, kör hårt. :D
 
Jag har målat pärlspontpanel med täckfärg i tak och väggar. Väggarna satte jag panel på i juli och målade i januari. Det har funkat bra för det mesta men på vissa ställen har det torkat ytterligare med vita streck som följd. Kanske dom sväller lite till sommaren.

I taket hade jag ställning (5 m i takhöjd) och var tvungen att måla efter 3 veckor. Jag spikade upp och målade panelen i januari. I taket har det spruckit något fruktansvärt trots att panelen legat inomhus i värme sedan i somras. Visserligen i plastade paket, men jag trodde det hade torkat någorlunda ändå. Jag får nog göra om det om några år när det torkat klart.
 
MathiasS skrev:
Färgaffären kunde bryta grundfärgen i samma kulör som den täckande färgen.
Funkar kanon. Klart att föredra om man skall/bör grunda innan montering :D
 
Vi har också satt upp en hel del panel i vårt hus. Vi målar med linoljefärg & strök endast sponten & spikade upp panelen "våt". Eftersom vi använder oss av linoljefärg så blir ju kulören den samma på alla strykningarna, men om du låter bryta grundfärgen så fixar ju sig det.
 
Tack för hjälpen, vi får ta oss till färgaffärn och handla lite kladd nu i helgen.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.