Hej.
Har en kolonistuga som är 15 år gammal. Färgen flagnar kraftigt och träet ser hur friskt ut som helst. (någon form av bastupanel)

Om det blir finare väder kan man börja skrapa den gamla färgen och kanske vänt 1 månad innan man målar? Jag tänker då pe den som börjat flagna alltså
 
Ja.
 
NEJ!! Om du inte bor i södra europa vill säga. Först av allt så ska temperaturen vara över 6 grader dygnet runt och vara det i 3-5 veckor. Sedan bör du låna en fuktmätare och kolla så fukthalten är under 15 %. Är allt detta uppfyllt så kan du måla.
 
Nu har jag redan börjat trotts det sista svaret. Bor i skåne och det är solsidan som jag skrapat.

När jag väl skall måla så blir det oljefärg. Bör jag först köra ett lager med lite extra linolja?
 
Vill du ha ett bra resultat och slippa måla om, så bör du följa Michailoff´s råd. Att grunda med linolja skadar ju inte. Blanda den med 50 % terpentin så tränger den in bättre. Men som sagt, vänta några veckor. ;)
 
Okej.
Jag väntar ett tag till målning men det tar väl inte skada av att skrapas redan nu? Vi har ju vår i Skåne nu ::)
 
Bias skrev:
Vi har ju vår i Skåne nu  ::)
:surprised: Må så vara, men här i Blekinge får vi skrapa bilrutorna på morgonen. Å då är det ta mig f*n inte vår! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.