Jag bor nära havet och det går hårt åt mina träfönster på västsidan. Brukar hålla 5 år max, sen är det dags att renovera dem och måla om.

Gjorde ett galet försök idag och målade ett fönster med Hammarlack istället för fönsterfärg. Inom något år får vi svar om det håller bättre :beer:
 
Mats-S
G Galten skrev:
Gjorde ett galet försök idag och målade ett fönster med Hammarlack
hehe, alltid kul att testa :)
Men jag tror att den kommer att flagna från fönstret eftersom den inte andas ... vad jag vet? Trä är ett levande material som trivs med att kunna röra sig och avge fukt.
Aluminiumfönster nästa kanske :thinking::cool:
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Det finns två sorters färger;

1. Färgen som inte håller men som hjälper träet att hålla
2. Färger som håller men hjälper träet att ruttna.

Hammarlack torde höra till kategori 2
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
Du har säkert rätt, blev bara så trött att skrapa och måla igen..

Anledningen till Hammarlack var att jag i desperation målade över mina mögliga silikonfogar i duschen med Hammarlack istället för att (återigen) byta ut dem. Det var sex år sen, det ser ut som det var målat igår. Så därför chansar jag på ett fönster iaf
 
G
Tror Hammarlack innehåller silikon, stöter bort vatten och andas inte. Kanske färgen håller men det ruttnar underifrån? 2k epoxy nästa gång? Om trät är torrt och diffusionsöppen färg (eller ingen färg eller linoljefärg) på andra sidan kanske det funkar massor med år. På träbåtar används ju epoxy.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det finns två sorters färger;

1. Färgen som inte håller men som hjälper träet att hålla
2. Färger som håller men hjälper träet att ruttna.

Hammarlack torde höra till kategori 2
Hade det varit toppen hade det nog redan varit känt. Jag offrar ett fönster åt vetenskapen i så fall :)
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
G Galten skrev:
Hade det varit toppen hade det nog redan varit känt. Jag offrar ett fönster åt vetenskapen i så fall :)
Återkom här på forumet med en vetenskaplig avhandling i ämnet. Nominering till Nobelpriset om det funkar (y)(y)(y)
 
  • Haha
Galten
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Tror Hammarlack innehåller silikon, stöter bort vatten och andas inte. Kanske färgen håller men det ruttnar underifrån? 2k epoxy nästa gång? Om trät är torrt och diffusionsöppen färg (eller ingen färg eller linoljefärg) på andra sidan kanske det funkar massor med år. På träbåtar används ju epoxy.
Jag har bara Hammarlack på utsidan och egentligen skulle jag bara ha det på kittet. Det är det som ger upp först. Men sen slabbade jag för mycket och så fäste inte den vattenbaserade färgen

När jag köpte huset 2005 och gjorde första renoveringen körde jag linoljefärg och kitt. Det var det överlägset sämsta i min miljö. Modern fönsterfärg håller bättre
 
G Galten skrev:
Jag har bara Hammarlack på utsidan och egentligen skulle jag bara ha det på kittet. Det är det som ger upp först. Men sen slabbade jag för mycket och så fäste inte den vattenbaserade färgen

När jag köpte huset 2005 och gjorde första renoveringen körde jag linoljefärg och kitt. Det var det överlägset sämsta i min miljö. Modern fönsterfärg håller bättre

Nå TS? … Hur har d gått ett år in ? :)
 
M majster skrev:
Nå TS? … Hur har d gått ett år in ? :)
Det ser fortfarande helt nymålat ut! Färgen är vattenavstötande så regnet bara rinner av :)
 
Uppdatering: Katastrof

Vintern gick hårt åt fönstret och färgen släpper i stora sjok. Det som är ännu värre är att träet under är helt fuktmättat. Så jag får ta ur fönstret nu och avlägsna all färg och låta torka ordentligt. Det verkar iaf inte ruttnat. Träet är nästan 100 år gammalt så förhoppningsvis går det att rädda.

Hammarlack funkar inte som fönsterfärg är väl slutsatsen. Men det var snyggt så länge det varande 😅
 
  • Gilla
Unikt namn och 3 till
  • Laddar…
Tack för uppdateringen.
Vi skulle kunna undvika många misstag och många misslyckade trender och värdelösa material i byggnadsbranschen om alla skulle vara så hederliga som du är. Stort tack för det!

Sådär blir det alltid när man målar med för tät färg. Det brukar bli likadant med många latexfärger. Linoljefärg är aldrig riktigt snygg och åldras snabbt men det stänger inte in fukt i träet. Därför är den överlägset bäst trots sitt utseende.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hmmm...de där akrylatfärgerna brukar ställa till precis samma problem. Bara litet lindrigare. Fast om man vill byta fönster ofta är de ju ett alternativ.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.