Hej,

Provar posta tråden här i stället.

Ska måla vår träfasad och har några funderingar.

1) Tänkte använda Nitors Fasadtvätt, appliceras denna med tryckspruta? Framgår ej av produktbeskrivningen på nätet.

2) Skölja bort Nitor och skura med en hård tvättborste kopplad till vattenslang. Finns dekorativa planteringar nära fasaden på vissa ställen, allt medel som sköljs bort kommer ju rinna ner till dessa. Ska jag tvätta med annat i stället och vad i så fall? Bara vatten? Någon mild såpa?

3) Tänkte kanske rolla panelerna med grov roller, eller blir det för tunt med färg jämfört med en fasadpensel och kanske också sämre inarbetning av färgen?

4) Måla plåtdetaljer såsom bleck etc. i samma färg som träpanelerna, hur väl håller det?

Tack sam för svar.
 
M Mjolnir skrev:
Hej,

Provar posta tråden här i stället.

Ska måla vår träfasad och har några funderingar.

1) Tänkte använda Nitors Fasadtvätt, appliceras denna med tryckspruta? Framgår ej av produktbeskrivningen på nätet.

2) Skölja bort Nitor och skura med en hård tvättborste kopplad till vattenslang. Finns dekorativa planteringar nära fasaden på vissa ställen, allt medel som sköljs bort kommer ju rinna ner till dessa. Ska jag tvätta med annat i stället och vad i så fall? Bara vatten? Någon mild såpa?

3) Tänkte kanske rolla panelerna med grov roller, eller blir det för tunt med färg jämfört med en fasadpensel och kanske också sämre inarbetning av färgen?

4) Måla plåtdetaljer såsom bleck etc. i samma färg som träpanelerna, hur väl håller det?

Tack sam för svar.
Det fasader jag har målat om (en med vanlig "plastfärg" och en med lasyr) så har jag tvättat faseden med vatten, ahft en balja med målartvätt som jag doppat en kvast i och sedan skrubbat fasaden, oc hsedan sköljt av: Då har den inte varit i så dåligt skick iofs: Tryck hade jag nog genrellt undivkit, eller iaf varit försiktig med så man inte trycker in mer fukt (eller målartvätt) i virket än nödvändigt.

Hur plantor reagerar beror nog mycket på plantorna: Jag hade varit försiktig och täckt dom med pressening eller ngt medans jag spolade.

Om du har helt slät fasad kanske möjligen roller funkar, inte annars
Måla plåtdetaljer i samma färg är en sak, men inte med samma färg: Dvs det är olika för trä och plåt om det skall hålla över tid skulle jag säga: Men där kan nog färgbutiken råda dig.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det fasader jag har målat om (en med vanlig "plastfärg" och en med lasyr) så har jag tvättat faseden med vatten, ahft en balja med målartvätt som jag doppat en kvast i och sedan skrubbat fasaden, oc hsedan sköljt av: Då har den inte varit i så dåligt skick iofs: Tryck hade jag nog genrellt undivkit, eller iaf varit försiktig med så man inte trycker in mer fukt (eller målartvätt) i virket än nödvändigt.

Hur plantor reagerar beror nog mycket på plantorna: Jag hade varit försiktig och täckt dom med pressening eller ngt medans jag spolade.

Om du har helt slät fasad kanske möjligen roller funkar, inte annars
Måla plåtdetaljer i samma färg är en sak, men inte med samma färg: Dvs det är olika för trä och plåt om det skall hålla över tid skulle jag säga: Men där kan nog färgbutiken råda dig.
Tack för du delar med dig. Jag kommer nog pensla allt utom takfotens undersida, rollar där. Använder nog yes diskmedel eller bara vatten närmast rabatterna så de inte dör när rötterna suger upp alla kemikalier i från målartvätten.
 
Hej
Tvätta fasaden med yes går utmärkt förutsatt att du inte har påväxt av alger eller svarta prickar,,då måste du använda Prickfri eller dyligt bekämpningsmedel.
När det gäller målningen så rollar du på färgen med en elementroller (grov ludd) i ena handen och efterslätar med en fasadpensel i den andra,på detta sättet så spar du otroligt mycket slit med fasadmåleriet.
Arne (fd Målarmästare numera pensionär)
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Hoppas att du som jag har slamfärg, då är det oftast fullt tillräckligt att borsta av fasaden med en ny piasavakvast.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Precis som du säger, blanda fasadtvätt i en tryckspruta. Duscha fasaden lite lätt med vatten om färgen är torr eller om det är solsida, lägg på fasadtvätten med tryckspruta och låt verka ~10min. Borsta sedan från hållet du började lägga på tvättmedlet, och skölj av med vatten när du har kommit en bit. Du lär dig snabbt ungefär hur mycket du hinner med innan tvättmedlet torkar.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Totte_S
Skaffa lämpligt bred pensel och välj en modell som du kan sätta på skaft. Går massor snabbare när du kan stryka sådär 2,5 m utan att böja dig! ;)
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
A Arnnor366 skrev:
Hej
Tvätta fasaden med yes går utmärkt förutsatt att du inte har påväxt av alger eller svarta prickar,,då måste du använda Prickfri eller dyligt bekämpningsmedel.
När det gäller målningen så rollar du på färgen med en elementroller (grov ludd) i ena handen och efterslätar med en fasadpensel i den andra,på detta sättet så spar du otroligt mycket slit med fasadmåleriet.
Arne (fd Målarmästare numera pensionär)
Tack, smart att rolla och jobba ut färgen med pensel sen! :)
 
Totte_S Totte_S skrev:
Skaffa lämpligt bred pensel och välj en modell som du kan sätta på skaft. Går massor snabbare när du kan stryka sådär 2,5 m utan att böja dig! ;)
Tänkte fixa teleskopskaft som penslarna går att fästa i!
 
F fribygg skrev:
Hoppas att du som jag har slamfärg, då är det oftast fullt tillräckligt att borsta av fasaden med en ny piasavakvast.
Vet inte vad det är för färg men gamla ägaren målade om huset för typ 7 års sen, nån mintgrön färg typ. Halvblank. Ser ut som "vanlig" färg.
 
M Mjolnir skrev:
Ser ut som "vanlig" färg.
du behöver reda ut vad det är du målar på, annars kan det bli tokigt...
 
MathiasS MathiasS skrev:
du behöver reda ut vad det är du målar på, annars kan det bli tokigt...
Hur gör man det då? Kastade en burk som låg gamla ägarna hade lämnat, när vi tog över fastigheten, och tänkte inte ens på att kolla färgen innan :sweat:
 
M Mjolnir skrev:
Hur gör man det då? Kastade en burk som låg gamla ägarna hade lämnat, när vi tog över fastigheten, och tänkte inte ens på att kolla färgen innan :sweat:
Man frågar någon som vet, vissa har tillhandahåller ju tjänster där de besiktigar på plats också, utan någon större kostnad. Törs inte ge dig råd kring hur man skiljer på färgsorterna.
 
M Mjolnir skrev:
Hur gör man det då? Kastade en burk som låg gamla ägarna hade lämnat, när vi tog över fastigheten, och tänkte inte ens på att kolla färgen innan :sweat:
Ta med en flaga eller bit panel till färgaffären.
 
Står på colorama att man kan testa själv,

Det ena är att testa med sandpapper och se hur färgen beter sig. Alkydfärg och täcklasyr blir som "damm" när man slipar med sandpapper medan akrylatfärg fastnar på sandpappret. Slamfärg, som exempelvis Falu rödfärg färgar av sig på händerna.

Sandpappret såg ut sådär efter några sekunders slipning. Tycker att det både fastnar på sandpappret och dammar något.
 
  • Hand håller slitet sandpapper, rödbrun yta, bakgrund av trottoarstenar, närbild, utomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.