Hur tar man enklast/effektivast bort gammal flagnad färg, då man skall måla om ett hus med träfasad, och hur noga måste man vara att fåre bort den gammla färgen?
 
  • Gilla
Gowiththeflowy
  • Laddar…
Jag tror det beror på hur tjockt lager med gammal färg det är och vilket skick det är i. När jag köpte mitt gamla hus hade det målats två år tidigare, men på ett så tjockt lager gammal färg att det förmodligen stammade från 50-talet. Det var kuperat som tallbark ungefär, pga höjdskillnaderna där de skrapat bort färg och där den satt kvar. Förutom att det såg otroligt illa ut så hade färgen redan börjat spricka i "höjdlinjerna".
Så det blev till att göra om, göra rätt, dvs underarbete ned till trärent.
Jag använde varmluftpistol, för hade jag bara skrapat hade jag fortfarande efter tre år hållt på med samma kvadratmeter tror jag.
Varning dock, det finns absolut en distinkt risk att tutta eld på hela huset! Inte fasaden i sig men om det hoppar in heta färgflagor i håligheter som bakom knutbrädor och fönsterfoder. Jag klarade mig och huset helskinnade genom att ha en sprayflaska med vatten redo, men hade ett VÄLDIGT close call när det började pyra bakom ett fönsterfoder och det tog ett tag innan jag märkte det. Det blev till att kofota upp fönsterfodret och spruta in vatten och hålla koll på läget ett bra tag. Läskigt, läskigt! Hade det varit första hussidan i stället för sista finliret på sista hade jag förmodligen inte vågat fortsätta. Om jag skulle göra om det nu skulle jag nog hålla mig till de stora ytorna och köra utan värme nära riskzonerna.

Om du trots det tar risken så vet att det kräver rätt teknik. Håll spackeln i höger hand och varmluftspistolen i vänster, lägg an spackeln mot väggen och värm väggen längs med spackeln så att både det väggparti du vill arbeta med närmast och spckeln värms upp. Den varma spackeln hyvlar lättare av färgen. Arbeta från höger till vänster (dvs om du har liggande fasad iaf)

Det finns någon sorts infravärmemakapär som ska värma upp färgen på ett säkrare sätt och som man lär kunna hyra. Har inte provat den (hittade ingen uthyrare), men den sägs inte vara så snabb.
 
Okej, tack för ett bra svar. Som den klåpare jag är, bör jag nog hålla mig ifrån värmepistolen om jag vill ha huset kvar =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.