Vi hade tänkt måla ett trist trädgårdsmöblemang i vit lackfärg. För tillfället är det oljat trä. Antar att vi måste slipa först och sen måla en eller två gånger. Men nu till frågan:

Hur ofta behöver man underhålla det när det är målat med lackfärg? det står inne på vintrarna och det används inte särskilt mycket under somrarna.
 
  • Gilla
Emil Thiman
  • Laddar…
Har själv en flagnad och stygg trädgårdsgrupp som jag tänkt måla, fast med oljealkydfärg eller vad det heter... Sån man målar fasaden med :p

Vi använder vårt trädgårdsbord nästan dagligen sommartid och det står ute på altanen året om, så träffas sällan av direkt regn men på vintern yr det in snö över det.

Tips efterlyses! Borde jag måla med lackfärg istället? Fördelar/nackdelar?
 
I färgaffären upplystes jag om att fasadfärger inte är lämpliga för trädgårdsmöbler. Fasadfärger är avsedda för lodräta ytor, inte för vågräta ytor där väta blir kvar en längre tid.
 
Absolut ingen fasadfärg till detta. Det går inte att hålla rent, håller inte tätt och tål inte slitaget.
 
Hej! Använd en s.k. Fönsterfärg för utomhusbruk istället. Det blir en snygg och slittålig yta som är hyfsat lätt att underhålla. Räkna med att du får bättra på vart 2-3:e år om det står utomhus hela tiden (i ditt fall lär det hålla hur länge som helst). Grundfärg är inte tekniskt nödvändigt, men det blir ju lite snyggare finish.

OBS, att om möblerna är oljade så är det mycket svårt att måla dem. Kan rent utav vara omöjligt, eftersom oljan stöter bort färgen. Tvätta ytan med terasstvätt först så att du får ut så mycket som möjligt av oljan innan du börjar slipa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.