En lucka utvändigt till vindsurrymme sägs över och panelskivorna har gjort sitt. Gjort nya skivor av en oanvänd list men den och övrig del av luckan och karmen behovet målas.

Jag är extremt förvirrad när det gäller målning utomhus på just trä. Ska man ha träolja, utegrund och täckfärg i önskad kulör eller hoppar man över något moment?

Trägrund har jag köpt till ommålning av annat men osäkert när det är naket trä sä att säga.

Luckan är ju väldigt utsatt för väder så bör ju hålla ett tag tänker jag.
 
Utegrund och täckfärg bör väl räcka.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Utegrund och täckfärg bör väl räcka.
Vad använder man träolja till egentligen? Rusta slängde ut nån målarguide att först träolja, sen grund och sen täck...
 
Ska du lasera så oljar du först
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Ska du lasera så oljar du först
Nu kommer en dum Fråga till men vad innebär lasera?
 
B bradgard skrev:
Nu kommer en dum Fråga till men vad innebär lasera?
Lasyr är en transparent färg där du ser träts skruktur igenom. Som en färjad olja
 
Claes Sörmland
B bradgard skrev:
Jag är extremt förvirrad när det gäller målning utomhus på just trä. Ska man ha träolja, utegrund och täckfärg i önskad kulör eller hoppar man över något moment?
Välj en produkt som du vill måla med; ett "färgsystem" som det heter idag. Läs på deras hemsida/på burken hur du ska göra och följ det.

T ex Rusta säljer ett akrylat-färgsystem från någon större tillverkare under eget namn.

Deras instruktion är:

1. Rengjort och torrt underlag.
2. Oljestryk med deras produkt Grundolja V
3. Grundmåla med produkt Utegrund V
4. Slutstryk med deras produkt Fasadfärg Premium
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.