Vad gäller för dränerade hus och allmänt torra källarplan när det gäller val av färgtyp till väggar? (silikat, akrylat etc).

Golven är målade med diffusionöppen epoxi som primer och akrylat golvfärg med en betonglack/lasyr "klarlack".

Enligt tillfrågade fackmän gäller silikatfärg främst för målning av utsidan av fasaden.

Frågar eftersom jag ser över den ekonomiska aspekten.

Noterar att gammal fuktig inner-puts och färg på källarväggarna har tagits bort och ny puts sitter idag på väggarna som varit ojämna.

Övriga väggar med gammal färg har skrapats bort och andas till sig torr.

Woods DS40 avfuktare i 4 månader 2-4 tim/dag.
Fuktnivå i källare vinter 25-35 % RH.
Sommar har vi värden runt 40-50 % RH.
 
Jag hade tagit en silikatfärg till innerväggarna, har det själv hemma. så länge valet av färg är "diffusionsöppen" är det ett säkert alternativ. Det kan ju fortfarande stiga upp små mängder fukt trots Isodrän. Ju mer du låter väggen "andas" desto bättre. Låt avfuktaren ta hand om fukt som eventuellt släpper igenom, din modell är ju väldigt kraftfull.
 
Jag skulle ha valt sillikatfärg i källare oavsett hur torrt det är. Har själv använt det i min källare. Det svider lite i plånboken men känns bra i hjärtat.
Även om det är torrt och fint idag så vet man inte vad som kan hända i framtiden. En höst kanske det kommer ett skyfall och dräneringen får det lite kämpigt att hålla undan. Dräneringen kanske sätter igen av någon anledning. Ett dagvattenrör kanske går sönder etc. etc. I sådana fall ger silikatfärg goda förutsättningar för att väggen kan torkas upp utan att färg och pust börjar ramla ner
 
Om du vill komma billigt undan men ändå ha en diffusionsöppen färg så kan jag rekommendera kalkfärg. En 10kg säck kostar runt en hundring och räcker hur länge som helst. Det blir många strykningar och det känns som man målar med skitigt diskvatten men det blir väldigt bra till slut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.