Önskar få hjälp med färgval när vi ska måla timret invändigt i vårat torp. Hittade något som heter Wibo linoljeemulsionsfärg. Dyrt, men verkar vara det rätta. Någon som har erfarenhet av den, eller annat färgval som inte kommer att spricka och flagna genom åren. Hink med vit WIBO tak- och väggfärg, linoljeemulsionsfärg för inomhusmålning, "Made in Sweden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dyrt?
En svensk linoljeprodukt kan mycket väl ha ett högt literpris men brukar vara billig per m2 och per år, vad kommer kvm kostnaden landa på med den där färgen?
 
F fribygg skrev:
Dyrt?
En svensk linoljeprodukt kan mycket väl ha ett högt literpris men brukar vara billig per m2 och per år, vad kommer kvm kostnaden landa på med den där färgen?
Det är nog inte kostnaden jag tänker på mest. Bara det håller, och inte spricker eller flagnar då jag kommer att ha det kallställt under senhöst och vintern.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Limfärg, äggoljetempra och vanlig linoljefärg har du väl också kikat på och funderat över?
 
F fribygg skrev:
Limfärg, äggoljetempra och vanlig linoljefärg har du väl också kikat på och funderat över?
Ja, äggoljetempera verkar inte vara en bra lösning vad jag läst mig till. Hårt och mest för detaljer som behöver en hård slityta. Limfärg var ju faktiskt något dom använde förut. Och verkar hyfsat lätt att blanda. Linoljefärg är jag fortfarande osäker på om den tål kallställt i längden.
 
miklin65 miklin65 skrev:
Ja, äggoljetempera verkar inte vara en bra lösning vad jag läst mig till.Linoljefärg är jag fortfarande osäker på om den tål kallställt i längden.
Tempran passar väl till både väggar och tak, kolla med Ovolin.
Linoljefärgen klarar kyla såväl i burken som målad på vägg, den har använts utomhus och det är väl att betrakta som 'kallställt'och innomhus på snickerier utan några problem annat än 'gulning' om det är mörkt.
 
F fribygg skrev:
Tempran passar väl till både väggar och tak, kolla med Ovolin.
Linoljefärgen klarar kyla såväl i burken som målad på vägg, den har använts utomhus och det är väl att betrakta som 'kallställt'och innomhus på snickerier utan några problem annat än 'gulning' om det är mörkt.
Ja, man får olika svar när man läser runt. Temperan fungerar säker, men i en artikel skriver dom att den är mest lämplig där ytor slits hårt, sen var den svår att ta bort. Varför man nu ska göra det. Det du skriver om linoljefärg är ju sant. Klara den ute, bör den klara inomhus också. Tack för tipset, nu är det bara å bestämma sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.