Hej,

Vi har idag ett traditionellt tegel/trä hus byggt 77.
Taket och trädetaljerna är idag svarta och teglet är i vanlig tegel färg.

Vi önskar måla om teglet i svart för att ligga i linje med hur huset ser ut i övrigt.
Om jag förstår det rätt så krävs det bygglov för att få utföra detta då våran fastighet ligger inom detaljplanerat område.

Jag har två frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig besvara.

1. Om vi får nej på bygglovsansökan att måla om huset (Har fått indikationer från kommunen att dom kan anse att målning direkt på tegel inte är bra samt att planen är att huset ska se ut som det gör) finns det något annat vi kan göra för att förändra fasaden till svart utan att det kostar multum som kan vara ett OK förfarande enligt kommun och byggnämnd?

2. Om vi får nej på bygglovsansökan och ändå går vidare med att måla om huset. Vad riskerar vi för konsekvenser?
Läst mig till att böter kan utgå , vad pratar vi om för summor? Kan vi krävas återställa huset också?

Mvh
 
En motfråga:
-Är det något annat liknande hus i området som redan är målat?
-Svårt att se att 70tals områden skulle ha ett bevarandeprogram, även om detaljplanen stipulerade vissa färger så brukar dessa luckras upp med åren.
-Måste ni fråga ? Att leva i okunskap är ibland bra.
 
1. Frågat kommunen? Det är det enklast sättet att få "rätt svar". Om dom inte vill/tycker att huset ska vara svart så lär det inte spela någon roll hur du gör det. Då får du söka bygglov och överklaga om du inte tycker att dom har stöd för sitt beslut.

2. https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/anmalan/
Ja det kan kräva återställning. Annars så skulle ju PBL vara helt verkningslös.

Beräkningen finns här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Jag snackade med en gubbe från kommunen för att få rådgivning i hur jag skulle ange vissa detaljer i bygglovsansökan.
Han sa då att får dom in en sådan ansökan så kommer dom ge avslag och med stor sannolikhet kommer även byggnadsnämnden hålla med dom i detta beslut.
På han lät det alltså som att det var kört.

Jag tycker det är märkligt då huset jämte oss är vitmålat tegel. Huset en bit bortanför oss är gråmålat tegel så det varierar i utseendet på husen runt omkring oss.
Kan ju förvisso vara så att dom gjort det utan bygglov.

hade förstått ifall man hade velat måla om huset i en uppsendeväckande färg men nu snackar vi om att göra huset svart (ett hus som redan av merparten av ytan består av svart).

Hade det endast varit böter man riskerat så hade det kanske varit värt att gambla då det handlar om 5000-10.000. Men att behöva återställa .. hur fasen skrapar man ens bort all färg från ett tegelhus :)
 
NicklasP NicklasP skrev:
Vi önskar måla om teglet i svart för att ligga i linje med hur huset ser ut i övrigt.
Jag skulle fundera noga på om jag vill gå från något i det närmaste underhållsfritt till något med dyra underhållsbehov bara för utseendets skull.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
En motfråga:
-Är det något annat liknande hus i området som redan är målat?
-Svårt att se att 70tals områden skulle ha ett bevarandeprogram, även om detaljplanen stipulerade vissa färger så brukar dessa luckras upp med åren.
-Måste ni fråga ? Att leva i okunskap är ibland bra.
Jag skulle säga att 70-talshusen idag har kommit mer i focus vad gäller bevarande. Med tiden har dessa hus "renoverats sönder" då de av många ansetts som fula. Till följd av detta har områden med 70-talshus (och enskilda byggnader) mist sin ursprungliga karaktär. Man kan tycka vad man vill om dessa hus/områden men de är ändå typiska för sin tid. Därför har många byggnadsnämnder stramat åt bedömningen när det rör förändringar som kan påverka byggnaden negativt ur kulturmiljösynpunkt. Det kan vara därför TS inte får tillåtelse att göra den önskade ändringen.

TS, är det länge sedan grannarna målade om sina hus?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag skulle säga att 70-talshusen idag har kommit mer i focus vad gäller bevarande. Med tiden har dessa hus "renoverats sönder" då de av många ansetts som fula. Till följd av detta har områden med 70-talshus (och enskilda byggnader) mist sin ursprungliga karaktär. Man kan tycka vad man vill om dessa hus/områden men de är ändå typiska för sin tid. Därför har många byggnadsnämnder stramat åt bedömningen när det rör förändringar som kan påverka byggnaden negativt ur kulturmiljösynpunkt. Det kan vara därför TS inte får tillåtelse att göra den önskade ändringen.

TS, är det länge sedan grannarna målade om sina hus?
2009 målade en om sitt hus, den enda jag vet.
 
NicklasP NicklasP skrev:
2009 målade en om sitt hus, den enda jag vet.
Ok, det var innan den nya plan- och bygglagen kom 2012. Bedömningar (ofta generösare) som gjordes med gamla PBL som utgångspunkt kan bedömas annorlunda idag med nya PBL. Och så tillkommer det med kulturmiljö som jag nämnde tidigare.

Hade grannen målat om efter 2012 hade jag rekommenderat att du skulle begära ut deras bygglovbeslut och läst motiveringen till att bevilja dessa kulörändringar.

Gav handläggaren någon motivering till varför du inte skulle bli beviljad lov?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle fundera noga på om jag vill gå från något i det närmaste underhållsfritt till något med dyra underhållsbehov bara för utseendets skull.
Han var väldigt vag trots många motfrågor från mitt håll.
Men han nämnde främst att det hade med utseendet att göra (tegel ska vara tegelfärg, inget annat).
Ett hus byggt i den stilen det är byggt ska helt enkelt se ut så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.