Hejsan!

Undrar om någon har erfarenhet av att måla sitt tegelhus.

Har idag rödtegel och är lite sugen på att höra vad man bör tänka på och få lite råd och tips från er som gjort detta tidigare.

Hållbarheten?Färgtyp? Fungerar detta? mm mm..

Vad har det kostat i era fall.. allt är självklart beroende på hus storlek men ..för o få någon prisbild i alla fall..

Tacksam för svar:D
 
Jag e inne på samma funderingar,har typ håltegel...någon sa att jag kunde slamma det och det går tydligen att få i alla färger man vill ha.
andra säger att jag ska ha silikatfärg men jag vet ej vilket som skulle vara bäst och lättast att måla på.
Vet att man helst ska måla för hand så det tränger in bättre om man andvänder slamfärg.
vill oxå ha fler synpungter på detta om det finns någon som har gjort det.
Tack på förhand
 
Är det verkligen ingen som har målat om sitt tegelhus eller har koll på detta?
 
Det är inga problem att måla sin tegelfasad... Finns lite olika vägar att gå, men här är två förslag på tillvägagångssätt.

* Silikatbinder + silikatfärg (endast ljusa kulörer)
* Putsgrund + putsfärg (kan fås i alla kulörer)
 
Toaster skrev:
Jag vet inte hur vanligt det är med icke frostbeständigt tegel.
Men detta har jag hört att man bör kolla innan man målar.
Hur menar du nu?
Icke frostbeständigt tegel?
Utveckla gärna hur du menar..:)
 
Någon som målat mexitegel. Blev det bra? Bilder?
 
Toaster skrev:
Jag vet inte hur vanligt det är med icke frostbeständigt tegel.
Men detta har jag hört att man bör kolla innan man målar.
Sådant tegel hoppas jag inte at man använder på sin fasad... Det är väl mest inomhus som sådant tegel används?
 
Silikatfärg fungerar men det absolut bästa är en silikonfärg.

Är det frostbeständigt (ovanligt) kan du grunda och färdigstryka direkt, är det inte frostbeständigt tegel måste du lägga ett putslager (s.k. offerlager) först och sedan kan du måla :)
 
Jag har fått rekommendationen av målare att på vårt sedan tidigare målade tegelhus att använda silikonemulsion.
Huset är sedan länge(tidigare ägaren målade det på 70-talet) målat och jag har inte haft några problem med fasaden alls.
Nu målar jag med Jotuns på mur (silikonemulsionsfärg) allt enl rekommendation från dem och traktens målare.
 
Jens_H skrev:
I denna tråden finns det en länk till bilder där mexitegel har blivit målat. Ser riktigt bra ut faktiskt.

[länk]
Tack för länk. Ja, det blev ju supersnyggt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.