Hej!

Vårt tak i lägenheten (byggd 1936) hade ett innertak som hade börjat flagna väldigt mycket, han i målaraffären tyckte vi skulle skrapa bort all färg och sa att det var målat med krita.

Vi började skrapa bort allt, väldigt enkelt var det men sen uppstod ett problem. Den delen som ses på bilden går inte bort, sitter som berget. Har testat att blöta det, tapetklister och det går knappt bort. Det är även annat material i taket just där detta sitter. Några idéer vad vi ska göra?
 
  • Skadad takyta med sprickor och flagnande färg vid ett hörn i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergången mellan en betongvägg och ett vitmålat tak med synliga skador och sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat innertak med flagnande färg och synlig lagning över ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ja bind det med en primer i en blomsprutflaska. Du kan blanda trälim och vatten och sen spruta på. Tänk på att täcka allt inklusive dig själv och ditt hår.

Jag låste ett pudrigt kritat tak på detta sätt 2005. Målade sen med vanlig takfärg. Inga problem så här 17 år senare.
 
Men hur menar du? Kommer ju vara en nivåskillnad mellan det jag inte får bort och det jag fått bort?

problemet är ju att få bort den sista delen av färgen
 
Claes Sörmland
Linus Johansson2 Linus Johansson2 skrev:
Men hur menar du? Kommer ju vara en nivåskillnad mellan det jag inte får bort och det jag fått bort?
Där kommer nog spacklingen in.
 
Claes Sörmland
Har det stått en eldstad där i hörnet?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har det stått en eldstad där i hörnet?
Inte vad vi vet! Ska bryta bort golvet imorgon så då får vi väl se.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Där kommer nog spacklingen in.
Så du tänker att man spacklar hela taket eller bara en mjuk kant över till den delen som ej går bort?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har det stått en eldstad där i hörnet?
Ja men det verkar nog som att det har det faktiskt när jag tänker efter!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Linus Johansson2 Linus Johansson2 skrev:
Ja men det verkar nog som att det har det faktiskt när jag tänker efter!
Så taket är lagat med nån skiva.

Jag vet inte om spackling med pappremsor kan få detta snyggt eller om man borde sätta upp ett nytt tak. Beror kanske på hur pendant man är?
 
Linus Johansson2 Linus Johansson2 skrev:
Ja men det verkar nog som att det har det faktiskt när jag tänker efter!
Innan du gör någon behandling efter du skrapat, ska du först måla med oljefärg hela taket 1 ggr för att spärra de. Bredspackla sen taket 2 ggr. Sätt mikrolit i taket (tunn vävduk utan mönster) för att du inte ska få sprickor i taket. Sen måla 2ggr

mvh målaren
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Innan du gör någon behandling efter du skrapat, ska du först måla med oljefärg hela taket 1 ggr för att spärra de. Bredspackla sen taket 2 ggr. Sätt mikrolit i taket (tunn vävduk utan mönster) för att du inte ska få sprickor i taket. Sen måla 2ggr

mvh målaren
Låta den färgen jag inte får bort sitta kvar? Sen spackla resterande så det blir jämnt med denna del?
 
Linus Johansson2 Linus Johansson2 skrev:
Låta den färgen jag inte får bort sitta kvar? Sen spackla resterande så det blir jämnt med denna del?
yes, låt de sitta. Måla hela taket 1ggr med oljefärg (kraft, spärrvit, non drop är olika oljefärger)

du kan efter oljefärgen torkat bara spackla kanterna runt den del du inte fått bort färgen på. Men oftast har du massa skrap märke i taket så man spacklar hela taket 2ggr. Sen mikroliten för att de inte ska komma synliga sprickor efter en tid
 
L Lechuza skrev:
yes, låt de sitta. Måla hela taket 1ggr med oljefärg (kraft, spärrvit, non drop är olika oljefärger)

du kan efter oljefärgen torkat bara spackla kanterna runt den del du inte fått bort färgen på. Men oftast har du massa skrap märke i taket så man spacklar hela taket 2ggr. Sen mikroliten för att de inte ska komma synliga sprickor efter en tid
Tack så mycket för dina tips! Nu är taket bredspacklat två gånger, så ska slipa det och måla det ikväll. Får väl se hur spacklingen blev, första gången jag bredspacklar och att det var tak gjorde det inte lättare.

Vi skippar nog att sätta microlite, men detta borde duga eller? Spärrfärg + två bredspacklingar. Förresten, hur är kvaliten på byggmax billigaste spackel? Hade svårt att applicera det, det fäste liksom inte riktigt så mycket åkte på golvet, sett andra som lyckas dra väldigt långa drag när de applicerar spacklet - är det spacklet eller jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.