Hej!

Jag har lite problem med att måla ett tak på vår övervåning. Ska tillägga att jag inte har så stora kunskaper i ämnet men försöker göra mitt bästa :)

Vi hade ett tak som såg ut såhär:
Tak.jpg

Vi håller nu på att måla det vitt och har strukit 2-3ggr med vit tak/vägg-färg. Tyvärr så lyser det igenom gula fläckar som vägrar ge med sig. Det blir såhär hur mycket vi än målar:

IMG_0054.jpg

och

IMG_0055.jpg

Vad kan det vara för problem? Vore väldigt tacksam för hjälp!
 
Använder ni billig färg? Mindre pigment i billigare färger och då kan det behövas många lager med så stora färgskillnader.

Har ni målartvättat rikligt och noga? Jag skulle vara oroligt för att få färgen att fästa på den där ytan...
 
Du måste använda en spärrande färg, det finns hos de flesta färghandlare, det finns en produkt som hetter renova isotop trä som spärrar både utfällningar och blödande kvistar och den är löst i vatten.
 
Ni har inte tänkt på att använda en halvblank snickerifärg istället? Klart snyggare då det är trätak.
 
Hade själv en gammal fuktskada i ett tak (folierad spånnskiva) som vi använde "Isoleringsspray" på.. Funkade riktigt bra och kostade bara 60kr! Sprayen är vit och det räcker att spruta på 1-2ggr sedan vänta ett tag och till sist måla över.. Lycka till!
 
Behöver man inte grund måla innnan? För att slippa genomträgningar...
Vet inte helt om det är så, men har hört talas om att man behöver det.

www.marbogarden.blogspot.com
 
Jag hade nog prövat som sobel_12 skriver att använda sig av isoleringsspray men det jag vill säga är att den finns i genomskinlig form. Isolerar bra men luktar rätt starkt till en början, du kan vädra ett tag efter att du sprayat.
 
Men hallå!! Ska Ts spraya hela sitt tak eller? Använd en färg som stoppar genomslagen. Antingen en oljebaserad grundfärg, eller nån sigma el dyl.
 
Isolersprayen är bra på vattenskadade ytor men inget vidare på kvist genomslag. Gör som räser förslår
 
Vad jag kan se och vad det handlade om är att det är några gula områden i taket som han vill ha bort. Då föreslog jag isoleringsspray på de gula ytorna.
 
Tackar så mycket för tipsen! Den där sprayen lät intressant, men tyvärr så är det spräckligt gult över nästan hela taket även om det är mest på de ställen jag tog bilderna på.

Vi har inhandlat en vit spärrfärg som vi ska testa med. Jag återkommer med resultat.

Tack så länge!
 
Blir nog perfekt!
 
Hartsgenomslag, går garanterat bort med spärrfärgen.
Garanterat.
 
Tänkte bara uppdatera om att spärrfärgen gjorde susen, precis som peppe400 och bystrom sa! Skönt! Drog 2ggr med den och inte en stymmelse till genomslag!

Tack för tipsen!
 
Får man fråga vilket märke du köpte på spärrfärgen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.