Lång historia kort: för sex år sen var vi lata och målade inte om taket i vardagsrummet när vi flyttade in och målade väggarna. Sedan tog vi bort några kabellister i taket som lämnade klisterrester och fula märken. Spola fram till idag så har vi levt med det fula taket pga småbarn-graviditet-småbarn-LÄTTJA.

Men nu behöver vi fixa det. Kan vi måla taket utan att måla väggarna efteråt? Eller är det mission impossible?
 
S
Vad har ni för färg på väggarna? Att få det ton-i-ton tror jag är omöjligt men att bryta av med annan färg tror jag är kolugnt!
 
S Sthlm_ skrev:
Vad har ni för färg på väggarna? Att få det ton-i-ton tror jag är omöjligt men att bryta av med annan färg tror jag är kolugnt!
Oj tänkte det var självklart men det är det ju inte. Vit takfärg. Gröna väggar. Vill alltså måla taket vitt bara som "vanligt". Men hur gör man utan att det blir helt fel med väggen- bred maskeringstejp? Skvätter det inte? Inte målat många tak och isf alltid innan vi målat väggarna så har inte reflekterat kring det...
 
S
Detta kan ni få till bra. Skvätter det så torka bort det omgående så är det lugnt.

Ett klassiskt knep för att få takhöjden att verka högre (och även för att det nog är smidigare för er), är att dra ner det vita ca 5-10 cm ner på väggen. Det blir då lätt för er att maskera och det får även rummet att kännas luftigt. Lycka till!
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Detta kan ni få till bra. Skvätter det så torka bort det omgående så är det lugnt.

Ett klassiskt knep för att få takhöjden att verka högre (och även för att det nog är smidigare för er), är att dra ner det vita ca 5-10 cm ner på väggen. Det blir då lätt för er att maskera och det får även rummet att kännas luftigt. Lycka till!
Brukar göra så när jag målar taket först och sedan väggarna. Nu är det dock just här målat hela vägen till takskarven så enklast blir att tejpa hela vägen upp. Alltså inget extra man behöver tänka på? Har sett världens meckigaste projekt framför oss😅
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
S
Nu är jag bara en hobbymålare men jag ser inga konstigheter med detta. Kör!
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
H
I IdaRebecca skrev:
Lång historia kort: för sex år sen var vi lata och målade inte om taket i vardagsrummet när vi flyttade in och målade väggarna. Sedan tog vi bort några kabellister i taket som lämnade klisterrester och fula märken. Spola fram till idag så har vi levt med det fula taket pga småbarn-graviditet-småbarn-LÄTTJA.

Men nu behöver vi fixa det. Kan vi måla taket utan att måla väggarna efteråt? Eller är det mission impossible?
Det finns plast som täcker hela väggarna med maskeringstejp i ena ändan, fäst i taklisten och efter taket är klart hade jag gått efter och målat taklisten med pensel, plast eller lumppapp på golvet. Så hade jag gjort om jag vore rädd om golvet och tapeten.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.