Hej,

Jag skulle vilja måla taket uppe i vindsutrymmet till vitt, dels för att fräscha upp lite och för att få lite ljus i mörkret.

Vilken typ av färg fungerar för ändamålet?
Går det bra med vanlig vit takfärg, eller skall det vara någon speciell sort?
Eller, klassas vinden som utomhusutrymme kanske.. dvs använda utomhusfärg istället?

Minns att jag såg något byggprogram på TV för ett tag sedan där de hade gjort detta, så antar att det inte är "fel" att göra så.
 
Skulle nog spärra med någon färg först så att det inte blir massa gula fläckar, beror förstås på hur noga du är. Sedan använda vanlig inomhustakfärg. Annars kan du använda dig av oljefärg två ggr.
 
Ok.

Så, jag skulle kunna använda grundfärg av något slag och det skulle räcka med det?
Jag är inte ute efter att få någon fin finish på ytan, utan snarare av praktiska skäl för att få det lite ljusare i utrymmet..
 
Mikael_L
Är det kallvinden? Dvs du vill måla undersidan av råsponten och det ligger takpapp på ovansida råspont.

Ja då ska du nog vara försiktig med "täta" färger, dvs latex, akrylat. Så inte fukt blir instängt mellan takpapp och färgen.

Bara en tanke, inget jag egentligen vet nåt om.
 
B
satsa på oljefärg om det är en oinred vind.
 
J
Slamfärg eller oljefärg kraftigt utspädd med lacknafta hade jag kört med
 
Mikael_L skrev:
Är det kallvinden? Dvs du vill måla undersidan av råsponten och det ligger takpapp på ovansida råspont.

Ja då ska du nog vara försiktig med "täta" färger, dvs latex, akrylat. Så inte fukt blir instängt mellan takpapp och färgen.

Bara en tanke, inget jag egentligen vet nåt om.
Helt rätt, ändrar mig helt å hållet. Du ska inte stänga in färgen. Fel av mig:surprised:
 
B
det funkar gott där uppe.
 
Japp
 
Passa på att blanda i någon mögelhämmande substans så får du dessutom ett extra skydd mot just mögelpåväxt.
 
Vanlig utspädd grundfärg. Med lacknafta. mvh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.