Hej.

Jag har grymma problem att få till mitt tak i badrummet. Jag rollar våtrumsfärg (halvblank) på gipstak men det blir flammigt (på tillräckligt många ställen så man reagerar) hela tiden.
Jag flödar med färg etc etc men inte fan blir det bra för det.

Jag vet inte om den halvblanka färgen är mindre förlåtande än en matt färg. Snart målar jag vanlig takfärg över hela skiten.

Som ni hör så är jag uppgiven.

Frågor: skulle våtrumsväv dölja flammigheten? Skulle matt färg vara idiotiskt? Finns det någon annan lösning förutom att anlita ett proffs? Våtrumstapet i taket? Kakel i taket? Allt är välkommet.

Tillsaken hör att takhökden är 2.13 så det är svårt att inte se den dåliga målningen. Inte heller kan jag sätta panel över el. dyl.

MVH

Patrick Arkley
 
Hej!

Att det blir flammigt kan bero på olika anledningar, och desto blankare en färg ju mer syns misstagen.
Första tipset är att alltid avlsuta med att dra rullen åt ett och samma håll. Sen skruva åt frånluftsventilen eller se till att det inte drar när du målar taket, i stort luftombyte så torkar den vattenbaserade färgen ganska fort och du kan få torr rullningar som upplevs som fläckiga när det torkat.

Lycka till

Mvh Thård
 
Kryssa med målningen, dvs att första rollningen åt ett håll medans andra rollningen diagonalt över den.
 
Beror kanske även på vad färgfabrikat Du använder. Använder du t ex Alcros våtrumsfärg/system, så går det inte att misslyckas. Tror glansen är 40%. Själv gillar jag inte enbart gips, utan till mitt eget vävar jag alltid taken i våtutrymmen, med en lågstruktur väv. Går också utmärkt att använda Microväv. Tänk på att till väven i våtutrymmen skall det vara våtrumslim.
 
Menar du att Alcro är bättre än de andra eller snarare färgen är mer förlåtande?

Har du testat direkt på gips eller bara med väv?

/Patrick
 
fridhem skrev:
Kryssa med målningen, dvs att första rollningen åt ett håll medans andra rollningen diagonalt över den.
Jag/vi ska testa det imorrn. Jag upplever dock att färgen torkar direkt så vi andra rollningen så rikserar det bli en annan struktur (inte "flyta" ut).

Nåväl, frugan får hjälpa till så vi fort rolar ut allt i första rollningen. Sen får jag gå på tvärrollningen.

Time is crucial.

/Patrick
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.