Har satt Huntonit-tak i badrum som jag renoverar från grunden. Taket i sig själv är beklätt med en slags vit "plast"-yta men ska man måla i alla fall med badrumsfärg VT för att vara på den säkra sidan?
 
Tak är ju i sig färdiglackerat från fabrik, men risken är väl om det finns risk för att fukt kan stiga upp i springorna mellan skivorna.

Har ni för avsikt att duscha dagligen i badrummet, så hade jag nog målat.
 
Tänkte samma sak. Det är ett par hundringar färgen kostar för ca 6 kvm så den "investeringen" känns rätt, både ur ett tekniskt hållbarhetsperspektiv men också för den "inre-friden"-perspektivet......
 
T
Totalt onödigt att måla en färdigmålad skiva:wow:

Vissa tror visst att ett badrum är ett akvarium, det är ju inte så att man står och sprutar ner alla väggar från golv till tak och även sprutar ner hela taket varje dag:rolleyes:
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag vänder mig inte så mycket mot själva skivans yta, utan det faktum att det inte är tätt i skarvarna.
Det ger möjlighet för fukt att stiga upp genom springorna och sedan kondensera på ovansidan mot ångspärren.
Har man en stor familj (med i synnerhet långduschande tonåringar) så blir det påtagligt fuktigt i badrummet när flera duschar tätt efter varandra.

Varför monterar vi annars särskild tätskiktsfolie (med extremt högt ånggenommotstånd) i hela badrummet, även flera meter ifrån duschutrymmet..?
 
Man har inte vattentätt (klass VT) i taket, utan vattenavvisande (klass VA), det är två olika klasser på våtrumsfärgen. Jag tror också att springorna är tillräckligt vattenavvisande. Sen borrar du kanske ändå hål för spottar, och då har du ännu större springor för ånga.

Jag tog istället bort ångspärren ovanför taket i badrummet så att fukt som letar sig upp kan ta sig vidare. (Medn LED-spottar blir det inte lika varmt (och uttorkande) som med halogen.)

Mvh,
Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.