Har byggt nytt badrum på ovanvåningen.

Om ngn vecka komma mattläggaren och ska sätta våtrumsmatta, och innan dess ska jag fixa med fönstersmyg i litet takfönster och taket. Mattläggaren kommer spackla de ytor som han sätter matta på.

Både fönster och tak är idag gipsade, men inte spacklat. Tanken är att slutresultatet ska bli slätt och vitmålat...

Hur göra?
- Våtrumsspackel mellan gipsskivor, eller funkar det med vanligt? Taket kommer delvis vara över en dusch, men högt över och ventilation direkt intill duschutrymmet.

- Funderar på att sätta ngn slät väv eller liknande för att få ett slätare tak (och kanske även i smyg). Ska denna isåfall limmas med våtrumslim? Eller det räcker med vanligt tapetlim när jag sedan ska måla med våtrumsfärg på den?

Är ett väldigt litet tak, eftersom resten är snedtak. Ytan som jag ska fixa är ca 300 x 2500 mm.
 
Använd avsedda produkter till våtrum, våtrumsspackel och våtrumslim alt kan du sätta väven direkt i färgen.
 
Väven är onödiga pengar, blir ingen skillnad på välspacklad gips + målning eller spackling,vävning och målning.I Alcros våtrumssystem ska väven isf sättas i våtrumsgrunden(grundfärgen). Andra tillverkare kan ha olika metoder.
 
I Interista88 skrev:
Väven är onödiga pengar, blir ingen skillnad på välspacklad gips + målning eller spackling,vävning och målning.I Alcros våtrumssystem ska väven isf sättas i våtrumsgrunden(grundfärgen). Andra tillverkare kan ha olika metoder.
Ok, tack!
Då kör jag på "endast" spackling, slipning och målning!
 
Det är min åsikt som målare iaf. :D
 
Slätare blir det inte men det blir starkare, jag har valt att sätta väv i alla smygar och rundade hörn.
 
Hur har man runda hörn när det är gips? Sen remsar man iaf i alla slags skarvar, eller hörnjärn(y)
 
I Interista88 skrev:
Hur har man runda hörn när det är gips? Sen remsar man iaf i alla slags skarvar, eller hörnjärn(y)
Nu är ju detta ot men inga problem. Ta en gipsfil eller rasp och runda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.