Jag vill måla taken i två våtutrymmen. Ena taket har lite svartmögel ovanför bad/dusch som verkar återkomma, men sprider sig inte. I det andra taket bildas det kondensdroppar när tonåringarna långduschar, så det ser fläckigt och ofräscht ut, plus att tidigare ägare rökte där inne...

Vad behöver jag för material?
Tänker/vill inte lägga ner mer än nödvändigt men vill ändå göra rätt.

Väggar och golv kommer jag anlita firma att byta,
Men vad är bäst eller billigast... våtmatta/våtrumstapet eller kakel/klinker? Det duschas och badas näst intill dagligen och som sagt tonåringar verkar ha det som hobby...

Tips och råd mottages//Heléna
 
Claes Sörmland
4 420hellen skrev:
Jag vill måla taken i två våtutrymmen. Ena taket har lite svartmögel ovanför bad/dusch som verkar återkomma, men sprider sig inte. I det andra taket bildas det kondensdroppar när tonåringarna långduschar, så det ser fläckigt och ofräscht ut, plus att tidigare ägare rökte där inne...

Vad behöver jag för material?
Tänker/vill inte lägga ner mer än nödvändigt men vill ändå göra rätt.

Väggar och golv kommer jag anlita firma att byta,
Men vad är bäst eller billigast... våtmatta/våtrumstapet eller kakel/klinker? Det duschas och badas näst intill dagligen och som sagt tonåringar verkar ha det som hobby...

Tips och råd mottages//Heléna
Det finns väl lite pengar att spara på att sätta våtrumsmatta/våttapet jämfört med kakel och klinkers. Det är nog rätt ovanligt idag i lägenhetssammanhang och då särskilt i lägenheter. Det som driver upp kostnaden för badrumsrenoveringar är att det krävs torktider och att flera olika typer av hantverkare är involverade. Typ grovisar för rivning, snickare, kakelsättare/mattläggare, rörmokare, elektriker och målare. Alla vill debitera för sina besök.

Takmålningen är enkel, är ytan i gott skick så tvättar du bara noga av den och sen rollar du. I och med kondensen i taket så är det lämpligt med våtrumstäckfärg ovanpå den gamla färgen. Det är dessutom ganska troligt att det redan är målat med just det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.