Hej

Har slipat min trätrappa och tänkt måla den svart (steg och vagnstycken)

När man använder sig av svart färg behöver man:

- Kvistlack? Tänker kvistar endast blöder igenom vid vit färg.

- grundmåla och i så fall med vad färg typ av grund, vill inte direkt lägga på vit färg (som är standard överallt)

- tänkt använda svart golvfärg på stegen kan jag använda detta på övriga delar också?
 
4774
D Duston skrev:
Hej

Har slipat min trätrappa och tänkt måla den svart (steg och vagnstycken)

När man använder sig av svart färg behöver man:

- Kvistlack? Tänker kvistar endast blöder igenom vid vit färg.

- grundmåla och i så fall med vad färg typ av grund, vill inte direkt lägga på vit färg (som är standard överallt)

- tänkt använda svart golvfärg på stegen kan jag använda detta på övriga delar också?
Är det inte enklare att använda dig av svart falufärg?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Är det inte enklare att använda dig av svart falufärg?
Slamfärg på trappsteg..nja?
 
4774
D Dilato skrev:
Slamfärg på trappsteg..nja?
Varför inte? Har en gammal trätrappa till ett av uthusen och det fungerar väldigt bra. Bara borsta ren och måla om så sällan eller ofta man vill. Men är man ute efter en mer dramatisk svart färg så bör man inte välja falu svart, det håller jag med om 😀
 
R
D Duston skrev:
Hej

Har slipat min trätrappa och tänkt måla den svart (steg och vagnstycken)

När man använder sig av svart färg behöver man:

- Kvistlack? Tänker kvistar endast blöder igenom vid vit färg.

- grundmåla och i så fall med vad färg typ av grund, vill inte direkt lägga på vit färg (som är standard överallt)

- tänkt använda svart golvfärg på stegen kan jag använda detta på övriga delar också?
Ja du kan måla övriga delar av trappan med samma färg så länge det är likadant materiel som målas trä tänker jag i ditt fall..
Tänk på att välj en bra färg då det blir en del slitage av stegen..
 
D Duston skrev:
Hej

Har slipat min trätrappa och tänkt måla den svart (steg och vagnstycken)

När man använder sig av svart färg behöver man:

- Kvistlack? Tänker kvistar endast blöder igenom vid vit färg.

- grundmåla och i så fall med vad färg typ av grund, vill inte direkt lägga på vit färg (som är standard överallt)

- tänkt använda svart golvfärg på stegen kan jag använda detta på övriga delar också?
Att grundfärgen är vit är inget problem när man målar täckande svart.
Vilken grundfärg du ska använda beror på vilken täckfärg du tänkt använda.

Självklart kan du måla med samma täckfärg på resten av trappan.
 
4774 4774 skrev:
Varför inte? Har en gammal trätrappa till ett av uthusen och det fungerar väldigt bra. Bara borsta ren och måla om så sällan eller ofta man vill. Men är man ute efter en mer dramatisk svart färg så bör man inte välja falu svart, det håller jag med om 😀
TS har inte sagt något om det är ute-eller inomhus..jag tänkte nog inomhus 🤓
 
4774
D Dilato skrev:
TS har inte sagt något om det är ute-eller inomhus..jag tänkte nog inomhus 🤓
Hahaha och jag tänkte utomhus 😀. Tror Ts får ge lite mer information helt enkelt. Vad gäller grundfärg så är iaf jag väldigt less på att, när det kommer till trä, den är vit. Borde gå att blanda i vilken kulör som helst och som passar bäst med den slutliga kulören man vill uppnå. Som ung sket jag i vilket och valde därav mörkblå grundfärg för vägg för att uppnå den röda färgen som jag ville ha i sovrummet. Köket hade jag som tur med att en av tidigare fritidsledare arbetade i en järnaffär som sålde precis allt annat än järn 😄 men hade en fantastisk kulörblandare ihop med min vänskap med fritidsledaren så jag fick mitt knallgula kök. En färg som bara fanns i mitt huvud blev verklighet helt enkelt. Så önskar jag att alla besök i en färgaffär skulle vara istället för att snöa in på koder. Helt OT så jag ber verkligen Ts om ursäkt 🌷
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att grundfärgen är vit är inget problem när man målar täckande svart.
Vilken grundfärg du ska använda beror på vilken täckfärg du tänkt använda.

Självklart kan du måla med samma täckfärg på resten av trappan.
Det är inomhus, och tänkte mest att om det blir något uppslag i trappen så är det ”lättare” om svarta färgen sugits in i trät och inte vit under?
 
När färgen går sönder är det skönt att se skadan så den inte blir värre, annars kan man t o m färga trät svart innan så måste det gröpas ur ett antal mm trä innan något syns tydligt.

Den golvfärg jag använt har annars täckt bra med två lager och detta på trä och spånskiva (ingen trapp eller ens någon som går på det regelbundet).
 
R Rejäl skrev:
Ja du kan måla övriga delar av trappan med samma färg så länge det är likadant materiel som målas trä tänker jag i ditt fall..
Tänk på att välj en bra färg då det blir en del slitage av stegen..
Behövs kvistlack vid svart färg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.