Har precis införskaffat ett litet hus och till sommaren kommer ommålning av ladorna förmodligen vara aktuellt. Då jag är helt okunnig (just nu) vad gäller sådana saker har jag givetvis frågor...

Ungefär hur mycket kan man räkna med att färg kommer kosta?
Har hört att man ska kunna sprutmåla.. Vad behöver man för utrustning för sånt?
Finns det ytterligare saker som jag behöver tänka på?

Det är en lada på ca 200kvm samt en på ca 300kvm det gäller. Hur höga de är vet jag ännu inte. Bild på den "lilla" (den stora kan skymtas i bakgrunden)
http://www.kryptoniten.se/tmp/huset/07.jpg
 
Lador låter som Falu rödfärg och där spöar nog ingen Rusta i prisläge. Vet dock inte om det fungerar att sprutmåla på ohyvlad panel. Någon som testat?

mvh
David

 
David skrev:
Vet dock inte om det fungerar att sprutmåla på ohyvlad panel. Någon som testat?
Det är väl så stora lador brukar målas om, dock sägs det ju att handstruken färg "sitter bättre" !
 
Det funkar utmärkt att sprutmåla Falu. Vi sprutade vårt hus 4 lager, tog runt fyra timmar totalt...
 
En del av anledningen till att sprutningen anses vara sämre än handstruken färg är nog för att många "entreprenörer" (skojare) åkte runt och sprutade lador på 70 och 80-talen, färgen var endast pulver som rördes ut i vatten, ingen kokning och ingen som helst linolja i färgen........
Löst sittande färg på fasaderna borstades aldrig bort, ladorna blev väldigt snygga men efter ett slagregn så var det ibland inte så snyggt längre !

Om man däremot använder "riktig" färg och borstar väggen vid behov så är nog inte skillnaden mellan struken och sprutad färg speciellt stor, är väggen däremot en gammal gisten timmervägg så är nog t.o.m sprutningen det bättre alternativet !
 
KarlXII skrev:
Det funkar utmärkt att sprutmåla Falu. Vi sprutade vårt hus 4 lager, tog runt fyra timmar totalt...
För oss tog det nog en vecka att måla hela huset för hand...

mvh
David
 
KarlXII skrev:
Vi sprutade vårt hus 4 lager, tog runt fyra timmar totalt...

Men då behövde du väl inte maskera.... Eller ta hänsyn till någon yta som inte skulle bli röd.
 
129:- för 10kg låter rätt ok. Hur mycket kan gå åt?
Tror ni 30-40st 10-kg hinkar räcker?

Om det tar en vecka att måla ett hus och det dessutom var i plural (oss) kan jag väl anta att jag inte är arbetslös på fritiden under ett bra tag om jag väljer det alternativet.
Sprutmålning får det förmodligen bli, men vad behövs i utrustning för det? Det enda jag har koll på är lackering av fordon och jag antar att det inte är samma färgsprutor och dyligt som används till detta.
 
De sprutmålare jag sett som målade ladugårdar hade en stor tunna (flera hundra liter) på släpvagn med pump, slang och ett spruthandtag liknande en från en högtryckstvätt. Det kanske var en av skojarna på sjuttiotalet? Med en lackspruta får du nog holla på i flera veckor. Prova med Kärchern..
 
GF har rätt - vi sprutade innan vi satte in fönster och dörrar. Vad jag ville säga är att det går otroligt fort jämfört med handstruket.
Vi använde en spruta som heter Graco. Den har en kropp med kompressor som är kopplad till en behållare där man bara sätter ner den tioliters färghinken och skruvar på locket. själva sprutan är bara ett munstycke på en lång slang.
Väldigt smidig. Jag har sett såna till salu på Blocket bl.a. till bra priser.

Det gäller att ha en extra färghink; man förtunnar färgen med vatten, annars går det inte att spruta den.
 
kryptonit skrev:
Sprutmålning får det förmodligen bli, men vad behövs i utrustning för det?
Personlig skyddsutrustning har du ju redan ;-). Din bild under signaturen avslöjar detta.
 
Immobil skrev:
Personlig skyddsutrustning har du ju redan ;-). Din bild under signaturen avslöjar detta.
;-)
Fast då kanske den blir röd... Större bild:
http://www.kryptoniten.se/jag/jag.jpg

Det är min normala utstyrsel när jag är ute med hojen. Växlar mellan den samt en dalmatin (stavning?), dvs vit med svarta prickar

Nu ska jag söka reda på färgsprutsutrustning :)
 
Ska det bli riktigt bra att spruta Falu rödfärg ska man välja en kvalitet som heter "sprutkvalitet". Den har de INTE på Rusta... Färgen sprutas med en högtrycksspruta och man ska se till att få rätt munstycke på sprutan annars sliter man ut det snabbt. Som någon sa tidigare här så gör de professionella målarna så att de köper färgen i 60- eller 120 litersfat. Det finns faktiskt seriösa firmor som fortfarande gör detta. Men som sagt, allt måste borstas av omsorgsfullt innan målning och har man problem med alger kan ladorna tvättas med natriumhypoklorit och en högtryckstvätt. Varför målade ni så många lager?? Finns stor risk för flagning där.
 
Bob_the_builder
Bob_the_builder skrev:
Ang sprutkvalitet:

[länk]

Färghandlare (liksom andra fackmän) försöker alltid krångla till saker för att motivera ett högre pris... ;)
Det kan ju dessutom vara kul om kunden får rätt produkt och ett bra resultat, eller??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.