Har köpt ett hus (eller köpet blir klart så fort avstyckningen är klar) och det första vi skall fixa är uppvärmningen i huset så de gamla pannorna (olja och ved) åker ut och in kommer en ny fin pelletspanna. Men vi tänkte fixa målningen av väggar och tak innan vi monterar in det nya. Det är stenväggar på tre av fyra väggar och gips på den fjärde, två av stenväggarna är ytterväggar. Det verkar som om stenväggarna är målade med någon epoxifärg, de är iallafall väldigt glatta, se bifogad bild där man kan se hur det riktigt glänser uppe til höger.

Vad skall man använda för färg på detta?
Vad skall man använda för färg på betongtaket som verkar vara målad med någon mer vanlig matt färg?
 
  • DSC00007_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gäller taket och gipsväggen kan du måla med en vanlig vägg- resp. takfärg. Stenväggarna är jag i nuläget lite osäker på vad du kan måla med. Av glansen att döma skulle jag tippa på att det är någon form av epoxigolvfärg som dom har använt. Låt mig klura lite på hur man ska göra så återkommer jag senare med svar.
 
Om du inte känner för att knacka bort all färg tycker jag att du ska lägga på en alkydoljebaserad grundfärg efter att du tvättat av ytan. det borde fästa. Sen målar du på med en vanlig väggfärg, samma som du använder till gipsväggen.Eftersom stenväggarna redan är målade med en tät färg ska du inte använda silikat eller annan diffussionsöpen färg.

Tycker att den här processen bör fungera väldigt bra.
 
rent generellt ska man ju aldrig måla en källarvägg med en tät plastfärg eftersom den inte kan andas ut fukten. Kolla på väggarna om färgen flagnar och släpper på nåt ställe. Om så är fallet bör du kanske slipa bort den färg som sitter och måla med en silikatfärg som andas. Har du inget färgsläpp så är det bara att köra på med vanlig plastfärg.
 
jeppeknaster skrev:
rent generellt ska man ju aldrig måla en källarvägg med en tät plastfärg eftersom den inte kan andas ut fukten. Kolla på väggarna om färgen flagnar och släpper på nåt ställe. Om så är fallet bör du kanske slipa bort den färg som sitter och måla med en silikatfärg som andas. Har du inget färgsläpp så är det bara att köra på med vanlig plastfärg.
Hur tror du att resultatet skulle bli om man målade med en silikatfärg ovanpå en 98% tät epoxigolvfärg? Jo, dels så kommer den få knapphändig vidhäftning och sen är den betydligt dyrare än en vanlig vägfärg så det vore att kasta pengarna i sjön. Och om han skulle slipa bort färgen och måla bara där han slipat så skulle det ju se ut som ett lapptäcke. För att måla med silikatfärg krävs en helt omålad yta eller en yta som tidigare är målad med silikatfärg.

Hade du läst mitt inlägg lite mer noggrannt så skrev jag att jag antog att han inte hade lust att knacka ner all färg och måla med silikatfärg. Därför svarade jag att han skulle tvätta ytan, sedan grunda med en alkydoljefärg för att få vidhäftning gentemot underlaget och sist men inte minst stryka med en vanlig väggfärg.
 
Jag har ingen lust att slipa väggarna, för det första så är ju inte väggarna plan på en fläck och sedan verkar färgen sitta som sten (på sten). Det blir nog att jag provar Jens förslag så får man se hur det går. Tack för förslaget....
 
Jens_H skrev:
Hur tror du att resultatet skulle bli om man målade med en silikatfärg ovanpå en 98% tät epoxigolvfärg? Jo, dels så kommer den få knapphändig vidhäftning och sen är den betydligt dyrare än en vanlig vägfärg så det vore att kasta pengarna i sjön. Och om han skulle slipa bort färgen och måla bara där han slipat så skulle det ju se ut som ett lapptäcke. För att måla med silikatfärg krävs en helt omålad yta eller en yta som tidigare är målad med silikatfärg.

Hade du läst mitt inlägg lite mer noggrannt så skrev jag att jag antog att han inte hade lust att knacka ner all färg och måla med silikatfärg. Därför svarade jag att han skulle tvätta ytan, sedan grunda med en alkydoljefärg för att få vidhäftning gentemot underlaget och sist men inte minst stryka med en vanlig väggfärg.
lugn nu. Mitt inlägg var inte avsett att kritisera ditt men nu verkar du ju ta åt dig ändå. Jag har inte påstått att du har fel. Skrev bara det jag vet. Visst, om man slipar så kommer självklart puts att försvinna så man måste putsa igen för att få det snyggt men det lär ju Psycho Dave märka i sådana fall. Sen har jag aldrig påstått att man ska måla med en silikatfärg på en epoxyfärg. Fattar inte var du fått det ifrån. Det jag menar är att man målar med silikatfärgen på den nya/gamla putsen, inget annat. Så vitt jag vet är en silikatfärg en färg som andas och släpper igenom fukt.
Är det ingen fukt i väggarna så är det bara att köra på med vanlig färg och hoppas att det håller. Bor själv i ett odränerat sutteränghus från -58 och källargrunden är målad invändigt med en bajsbrun plastfärg, antagligen nån gång på 70-talet. Där finns inte en enda bubbla eller färgsläpp.
Kör på Jens förslag du. Slipa är inte skoj :)
 
Jag är helt kolugn, sitter här i en fotölj på jobbet och slösurfar. Sen om du tittar på bilderna och läser vad han skriver så är det ju stenväggar han pratar om. Förstår inte vart du hittar putsen i den här tråden. Hade det varit puts hade det ju varit en helt annan femma, men här är det förmodligen ett bortsprängt berg som ligger till grund för hans ytterväggar.
Du har så rätt när du säger att silikatfärg är en öppen färg. Men att måla en öppen färg på en stängd yta är inget alternativ.
 
Puts?
Som Jens har noterat så är det färg målat på stora stenar med lite murbruk mellan dem, ingen puts här inte...
 
sorry, trodde det var puts på den skrovliga väggen.
Självklart ska man inte måla en silikatfärg på en stängd yta vilket ingen har heller har föreslagit så vitt jag vet. Lycka till.
 
Bara för att kolla om du har någon inträngande fukt, så kan du väl tejpa upp en plastruta, låt den sista en vecka.
Kondens på insidan, så kommer fukt in.

Vi vet ju nämligen inte vad tusan väggarna är målade med!
Sitta framför skärmen och gissa är ju rätt lätt, och visst ser det blankt (tätt) ut, men vem vet...kolla bara för att vara säker?
 
_bystrom_ skrev:
Bara för att kolla om du har någon inträngande fukt, så kan du väl tejpa upp en plastruta, låt den sista en vecka.
Kondens på insidan, så kommer fukt in.

Vi vet ju nämligen inte vad tusan väggarna är målade med!
Sitta framför skärmen och gissa är ju rätt lätt, och visst ser det blankt (tätt) ut, men vem vet...kolla bara för att vara säker?
Funkar detta även när det är -20 grader ute och inte mycket värme alls inne (pannrummet används inte nu och tempen i huset ligger på 10 grader)?

Jag börjar nämligen själv tvivla på om det är epoxy, kan man ta med sig färgflagor till en färghandlare och kan de då avgöra vad det är för färg från det?
 
Ta med färgflagor till färgaffären så testar dom vad det är för typ av färg. Gör dom inte det borde du säga till dom att gå kursen... Det SKA varje färgaffär kunna.
 
Jens_H skrev:
Ta med färgflagor till färgaffären så testar dom vad det är för typ av färg. Gör dom inte det borde du säga till dom att gå kursen... Det SKA varje färgaffär kunna.
Enligt färgaffären så var det mest troligt en oljefärg, han tog fram ett kitt med små flaskor och gnussade på bitarna.

Men hur går vi nu vidare?
Hur sjutton skall vi få ren väggarna så att det går att måla, räcker det med målartvätt?
Vilken färg skall vi ha?
(frågade inte detta i målaraffären då jag egentligen hade massa annat i huvudet då)
 
Börja med att slipa lätt på de glatta partierna av väggen, sen rengöra med målartvätt och trasa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.