Ska börja måla en spaljé som är lackad, har hört att det går att tvätta med ammoniak så man slipper att slipa..?
funkar det?
 
Ska ju finnas en färg har jag sett i vi i villa som man kan måla på lackat. Det var framför allt lackade paneltak men det ska väll funka på en spalje med tycker jag.

Det med ammoniak vet jag inget om. annars så behöver man ju inte slipa så mycket bara rugga upp ytan så att färgen fastnar.:)
 
Målartvätt funkar också bra. Torka av med målartvätt rugga upp ytan med 120 slipapper, sen är det ju bra och kolla om det behövs spacklas, annars är det bara måla.
 
Låter lite otrevligt med amoniak om du inte är gamal tyngdlyftare och längtar efter ångorna. Fjordell hade bra råd...
 
Fjordell skrev:
Målartvätt funkar också bra. Torka av med målartvätt rugga upp ytan med 120 slipapper, sen är det ju bra och kolla om det behövs spacklas, annars är det bara måla.
Undrar lite varför målartvätt är nödvändigt om man ändå skall köra på med slippapper?? Jag har läst detta i flera andra trådar, men inte riktigt fattat poängen om man ändå slipar bort ytan..:confused:
 
Det gör du för att undvika att slipa in smuts i träet.
 
Ammoniak var något som man tvättade med för då det oftast var målat med linoljefärg.
Detta gjorde man för att få rent (såklart) men även för att matta ner ytan och ev. undvika en mattslipning.

Idag och på 'plast' och alkydoljefärger har jag för mig att dom moderna och basiska målartvättmedelen fungerar bättre...
Jag tror inte att ammonika fungerar speciellt bra öht. på dessa.
Inte som det är tänkt iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.