Hej!
Vill börja med att tacka alla kunniga för bra råd och synpunkter. Betyder mycket för en nybörjare som jag. I det hus vi köpt är den spänt papptak i flera rum, med varierande kvalitet. I något rum hänger det lite mer än vad man skulle vilja, i andra ser det helt OK ut. Ev kommer vi att byta mot gips i vissa rum, men vi vill nog behålla papptaket i vardagsrummet. Nu problemet:
Den tidigare ägaren har målat med vattenbaserad takfärg, och dessutom använt för lite färg. Taket är därför flammigt och behöver målas om. Den tidigare ägaren har berättat om hur papptaket hängde ned ordentligt vid målningen, men sedan spände upp sig bra igen. Jag har förstått att man egentligen ska ha oljebaserad färg för att undvika genomfuktning, men det funkar väl inte med vattenbaserad färg under? Är det bara att fortsätta med vattenbaserad färg och hoppas att det funkar, eller någon som har en annan idé? Tack och bock.
 
Att måla innertak med oljebaserad färg har jag aldrig hört att man ska använda sig av, men det kanske man ska på vissa tak.

När vi målade våra tak av modell spänt tak från 1946 så använde vi vanlig takfärg vattenbaserad och visst hängde taket en aning när det var målat, men när det hade torkat så var det spänt igen.

Ett tips vi fick av en målare var att om taket var lite skadat så kunde man använda sig av en sorts makalatur som man kunde renovera de här spända papptaken med.

Lycka till!
 
Jag köpte nån special takfärg till mina tak av samma natur. Hade hört skräckhistorier om hur dessa tak kunde hänga ner.

Färgen jag använde kostade 900:- för 10liter.
Taken sög rejält...

Dessutom var färgen väldigt lätt och luktade skarpt. Små färgpluttar överallt. Som väl var skulle det tapetseras och slipas golv efteråt=)
 
Bilrenoveringen har ju smittat av sig även på vår renovering av vårt gamla hus vari det sitter papptak. Med det menas nyttjande av orginalmaterial och gamla tekniker nästan gränsande till dumhet ;D

Ska man följa orginalet så är det limfärg som gäller. Blandas enkelt och extremt billigt till av krita och tapetklister (helst cellulosabaserat). Recept finns på nätet och i byggnadsvårdsbutiker. Penslas på med stor, tjock pensel. Går lika fort som med roller. Nackdelen med rollern är att man gärna måste trycka rätt hårt för att få på färgen och det är inte så bra för pappen och du riskerar att spräcka befintlig färg (se nedan).

Att taket hänger är normalt sett inget problem. När det torkar sträcker det sig.

Reparation av papptaken sker enkelt med lite sönderrivet tidningspapper och tapetklister. Större hål, gör en boll av tidningspapper eller papier maché

I vårt hus hade man tyvärr använt sig av "modern" färg ovanpå den gamla limfärgen. Den har givetvis inte fäst optimalt och vid de sprickor som har uppstått under årens lopp har färgen flagnat och hänger. Här försökte vi tyvärr ta en genväg och inte skrapa ner den moderna färgen då vi hoppas bygga om inom något år eller två och då lägga nya tak. Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att det straffade sig. Papptaket ser nu ut som ett bättre lapptäcke från Indien. Med lite tur blir det väl hyfsat till slut.

Kontentan av ovanstående, har ni samma problem som vi; skrapa ner den vattenbaserade färgen och lägg på limfärg.

Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.