Hur länge kan man lämna sockeln omålad, klarar den en vinter?
 
Måla sockeln?? Måste man det?? I så fall ligger vi risigt till då vårt hus är 2,5 år och vi inte målat sockeln och stackars alla andra på vår gata för vad jag vet/kan se har ingen gjort det...

/FlitigaLisa
 
Inte vet jag om man måste,men här tycks alla göra det på samma gång som huset målas. Men det är tydligen knappast nån panik då.
 
husloppan skrev:
Inte vet jag om man måste,men här tycks alla göra det på samma gång som huset målas. Men det är tydligen knappast nån panik då.
Nä, troligtvis inte och helst oxå onödigt!!! ;)

Men det får vi säkert svar på snart av andra här på forumet!

/FlitigaLisa
 
Antar att sockeln är i betong eller murad och putsad.
Man målar den främst av estetiska skäl inte byggtekniska.

// Snäckan
 
Tänkte just måla om min sockel (av estetiska skäl får man då förmoda). Men upptäcker att färgen som står till buds hos Alcro och Beckers är latex-baserad. Jag har för dyra pengar en gång för alla blästrat bort alla tätskikt i samband med omdränering med isodrän och är misstänksam mot att måla dit ett nytt tätskikt; må så vara ovan jord. Någon som känner till om latex-färgerna har blivit bättre på att andas än de var förr? Vad kan man annars måla med?

Pen

PS: Vart tog acrylat-debatten vägen som härjade för 10-15 år sedan? Har den bara lugnat sig eller har man ändrat färgerna.
 
Kör silikatfärg......den andas!
 
Pen skrev:
PS: Vart tog acrylat-debatten vägen som härjade för 10-15 år sedan? Har den bara lugnat sig eller har man ändrat färgerna.
Det var inget fel på akrylatfärgen i sig förr - även om den blivit betydligt bättre med åren. Problemet är att en akrylatfärg är öppen och släpper i fukt - och eftersom man förr målade med en akrylat som grundfärg släptes fukten in i underlaget. Numera grundar man med en alkydfärg, dvs en oljefärg, som spärrar fukten från att tränga in i underlaget.

Det finns diffusionsöppna akrylatfärger som andas på "ett positivt sätt" och som kan användas utan problem till husgrunder - dock är en silikatfärg att föredra - men endast om den är omålad eller silikat tidigare använts. :)
 
Tack för svaren.

Sockeln är förmodligen målad 1966 när huset byggdes och aldrig ommålad sedan dess. Den har inte flagnat någonstans, men det är lite småsprickor här och där. Vad kan det vara för typ tro? Hur kan jag avgöra om det är en silikatfärg?

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.