Efter ha läst på lite om putsfärg och gjort en amatörmässig bedömning att det mycket väl kan vara silikatfärg som sitter på min sockel (c eller kc puts på lättbetong) på huset så bestämde jag mig för silikatfärg.

Jag hörde mig för hos en handlare om silikatfärg till sockeln. Svaret jag fick var följande.

”Det går inte att bryta silikatfärg utan den måste brytas från fabrik och det gör vi inte med mindre än 200Lit. Men om du ska måla en sockel så är den bästa färgen att använda Akrylat puttsfärg, förutsatt att det är betong eller sten i väggen.”den ska inte användas på putsad trä fasad” fördelen med akrylatfärgen är att den har en yta som inte blir blöt och den är vattenavvisande så det går att tvätta mm.
Vi har ju också alkydoljeputtsfärg men den är som silikaten, ganska matt och känslig för smutts och går inte så bra att hålla ren.”

Vad säger ni? Vad ska man köra på?
 
puu skrev:
Efter ha läst på lite om putsfärg och gjort en amatörmässig bedömning att det mycket väl kan vara silikatfärg som sitter på min sockel (c eller kc puts på lättbetong) på huset så bestämde jag mig för silikatfärg.

Jag hörde mig för hos en handlare om silikatfärg till sockeln. Svaret jag fick var följande.

”Det går inte att bryta silikatfärg utan den måste brytas från fabrik och det gör vi inte med mindre än 200Lit. Men om du ska måla en sockel så är den bästa färgen att använda Akrylat puttsfärg, förutsatt att det är betong eller sten i väggen.”den ska inte användas på putsad trä fasad” fördelen med akrylatfärgen är att den har en yta som inte blir blöt och den är vattenavvisande så det går att tvätta mm.
Vi har ju också alkydoljeputtsfärg men den är som silikaten, ganska matt och känslig för smutts och går inte så bra att hålla ren.”

Vad säger ni? Vad ska man köra på?


Har målat sockel, betongmur, betongstaket och hela huset (stenhus) i akrylfärg. Går alldeles utmärkt att bryta. Minsta jag har köpt är fem liter, bruten.

Den färg jag har använt är Nordsjös "Sandtex V" akryl fin (o medium)

(finns i fin, medium och grov). Medium är bra för att täcka "luftporer" som kan finnas efter gjutning på ytan.

Lycka till
 
Alla färgtillverkare har en färg avsedd för husgrunder typ sockelfärg eller motsvarande. Dessa färger är av akrylattyp och fungerar alldeles utmärkt.
Anders
 
Det går inte att bryta silikatfärg utan den måste brytas från fabrik och det gör vi inte med mindre än 200Lit
Jag har fått samma svar på Bauhaus när jag ville få en grå-bruten silikat.
Men de sa inte att man behövde beställa några 200 liter, det låter lite brutalt.
De kunde beställa det från fabriken men sa att det skulle ta lite tid.

Kolla med Bauhaus, de kanske kan hjälpa dig.

F.ö. så fick jag komplettera murstock inomhus med akrylat efter att silikaten
tog slut. Jag tycker akrylaten blev flammig.
Vet ej vad det beror på, kanske beror på att jag kombinerade de båda.

Är de andra färgtyperna i denna tråd lika diffusionsöppen som silikat?

Har man ett gammalt hus utan syllpapp så vill man få ur fukten ur grundmuren.
 
Frågan är ju just om de är lika öppna som silikaten och om de håller lika bra, har inte tänkt att måla om på 50år.

Vet någon föresten var man köper färg från Sto. Hittar inga återförsäljare på nätet. Är det bara yrkesfolk som får handla direkt från de? Får väl knacka på i fabriken här i Linköping annars.
 
Jotun har en silikatfärg som går att bryta, dock inte i hur starka kulörer som helst. Silikatfärg är att föredra enligt mig, då den andas och inte stänger inne eventuell fukt. Nackdelen med akrylfärg är att det väldigt lätt blir bubblor, dels på grund av dåligt fäste, dels på grund av fukt inifrån. Blir det en bubbla som spricker så måste du spackla över det om du vill ha en slät yta, målar du bara över den så syns "kratern" väldigt tydligt.

Rekommendation: uppsök en BRA färghandlare. Bauhaus, Byggmax etc skulle jag inte välja för vare sig kunskap eller kvalitetsfärg. Okej, Bauhaus säljer visst Beckers, men de KAN inte Beckers sortiment. Gå till en renodlad färghandlare istället. Vad gäller 200 liter.. han kanske hade ett lager akrylfärg som han inte kunde bli av med? Brukar låta så då..
 
Om sockeln redan är målad så är första steget att ta reda på vad det är för färg. Ta med en bit till färgaffären och följ deras råd angående typ av färg! Jag målade själv om min sockel nu i sommar med en latexfärg (Alcro Sockel). Den går att bryta till önskad kulör och skall enligt uppgift vara diffusionsöppen (för att släppa ut fukt) samtidigt som den ger ett visst skydd mot inträngning av regnvatten. Rollade på färgen (ljusgrå) och det räckte med en omgång för att få täckning på mörkare färg. Får återkomma om några år angående långtidsegenskaperna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.