jag ska måla snickerier inomhus (trappa). det finns massor av skruvhuvuden som jag helst vill måla över. dock finns en möjlighet att jag skulle vilja ta bort några spaljer i trappan senare (när sonen är äldre). finns det något "bra sätt" att dölja dessa skruvhuvuden, så att det ändå går att skruva ur dessa senare? eller får man upp en skruv som är övermålad ändå?
 
Det brukar inte var några problem att skruva loss dem även om man målat över dem. Eftersom det gäller spaljeér antar jag att det handlar om skruvhål som sitter lodrätt...annars är det lätt att fylla dem med färg och då är det ju oxå svårare att få loss dem sen. var noga med att inte få massor av färg i skruvhålen bara. Sen får man kanske slå till med en hammare på skruvmejseln för att få ner den ordentligt i spåren på skruven så man får bra grepp när man ska lossa dem.
 
Okej, tack för svaret Sophie! Jag gör så!

Nu undrar jag igen - jag har skruvat bort en barngrind, och det blir förstås skruvhål. Ev. vill jag sätta tillbaka grinden om något år, och kommer ju isåfall vilja ha denna exakt där den satt. Hur gör man bäst? Kan jag spacka hålet tunt och sedan enkelt skruva igenom spacklet? Något annat sätt?
 
ja antingen så får du ju leva med att hålen syns...de är väl inte så stora och om du målar trappan så syns de ju ännu mindre sen. Annars borde du kunna spackla men jag vet inte om du lätt får bort det sen. Jag hade bara målat över hålen och låtit dem vara. tror inte någon annan an du själv kommer att lägga märke till dem...Även om det kan vara nog så irriterande att se dem själv ;-)
 
Du kan sätta igen hålen med silikon eller något liknande som inte blir hårt. Blir lättare att "peta" bort än hårt spackel...
Vad det gäller skruvskallar kan man sätta en liten klick vaselin i spåret för att förhindra att färgen fyller upp spåret.
 
Phu, trappan är målartvättat, slipad och tvättad igen. Hann inte grundmåla som jag planerat, varför är jag alltid en tidsoptimist?

Tack för era synpunkter, står här själv och håller på, så det är värdefullt med lite kommentarer även om skruvhål och huvuden kanske inte är de tyngst vägande grejerna på huset ..

Bra tips med vaselinet, tack Sailor!
 
En annan variant är att sätta tillbaka skruvarna i väntan på nästa tillökning .....
 
Det är sant, jag får ser hur det ser ut efter målning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.